Dochodowość gospodarstw o różnych kanałach dystrybucji rzepaku

Main Article Content

Aneta Bełdycka-Bórawska
Elżbieta Szymańska


Słowa kluczowe : dochodowość, gospodarstwa, rzepak, kanały dystrybucji
Abstrakt
W opracowaniu podjęto problematykę organizacji i dochodowości gospodarstw o różnych kanałach dystrybucji rzepaku. Badania zrealizowano w 2014 roku na podstawie kwestionariusza wywiadu kierowanego w 74 gospodarstwach zajmujących się uprawą rzepaku, położonych w województwach warmińsko-mazurskim (38) i pomorskim (36). Z badań wynika, że producenci rzepaku wykorzystywali różne kanały dystrybucji. Ich rodzaj zależał od skali produkcji. Najwięcej rolników sprzedawało rzepak bezpośrednio w gospodarstwie (34%) oraz dostarczało do za-kładów przemysłowych (34%). Największa dochodowość cechowała gospodarstwa sprzedające rzepak bezpośrednio w gospodarstwie. Odmienna sytuacja wystąpiła w gospodarstwach dostarczających rzepak do zakładów przetwórczych. Zdaniem producentów rzepaku duży wpływ na osiągane wyniki ekonomiczne ma koniunktura na rynku, możliwości eksportu produktów oraz dopłaty bezpośrednie.

Article Details

Jak cytować
Bełdycka-Bórawska, A., & Szymańska, E. (2016). Dochodowość gospodarstw o różnych kanałach dystrybucji rzepaku. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 1(1), 31–40. https://doi.org/10.22630/EIOL.2016.1.1.3
Bibliografia

Bełdycka-Bórawska A., 2015: Czynniki rozwoju gospodarstw zajmujących się uprawą rzepaku w opinii ich właścicieli, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce 2 (17), 38–50.

Bórawski P., 2008: Działania w zakresie dystrybucji w przedsiębiorstwie w świetle przeprowadzonych badań, Zeszyty Naukowe WSES w Ostrołęce 6, 29–33.

Chlebicka A., 2011: Czynniki wpływające na sukces grup producentów rolnych, Journal of Agribusiness and Rural Development 4, 22, 31–39.

Juściński S., Piekarski W., 2008: Systemy logistyczne w procesie zarządzania dystrybucją ciągników i maszyn rolniczych, Acta Agrophysica 12 (1), 113–124.

Karwat-Woźniak B., 2013: Zmiany w formach sprzedaży produktów rolnych w gospodarstwach indywidualnych, IERiGŻ-PIB, Warszawa.

Kotler Ph., 1999: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg, Warszawa.

Niezgoda D., 2009: Uwarunkowania rentowności gospodarstw rolnych zróżnicowanych pod względem ich wielkości ekonomicznej, Roczniki Nauk Rolniczych, G 96, 4, 155–165.

Pawlewicz A., Gotkiewicz W., 2012: Kanały dystrybucji surowców żywnościowych z gospodarstw ekologicznych w województwie warmińsko-mazurskim, Logistyka 4, 1168–1174.

Radziszewska A., 2006: Łańcuch dostaw grupy Inditex, Gospodarka Materiałowa i Logistyka 5(1137), 6–13.

Sobczak W., Jabłońska L., Dziedzic A., 2013: Wybrane problemy funkcjonowania grup producentów owoców z regionu grójeckiego i rawskiego, Journal of Agribusiness and Rural Development, 3, 29, 121–131.

Szczepaniak I., 2014: Konkurencyjność polskiego przemysłu spożywczego na rynku krajowym i międzynarodowym – wybrane elementy, Roczniki Naukowe SERiA 16, 4, 281–287.

Ziętara W., 2014: Konkurencyjność polskich gospodarstw rolniczych, Roczniki Naukowe SERiA 16, 1, 257–262.

Żurawik B., Żurawik W., 1996: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora