Zastosowanie sztucznej inteligencji w procesach logistycznych i obsłudze klienta – studium przypadku 

Main Article Content

Martyna Mikołajczak
Konrad Staniszewski
Karolina Werner-Lewandowska


Słowa kluczowe : sztuczna inteligencja, innowacje, obsługa klienta, branża kamieniarska
Abstrakt
Sztuczna inteligencja (SI, ang. artificial intelligence – AI) dokonuje rewolucji na całym świecie. Rozpowszechniający się trend AI wkracza już do życia codziennego za pomocą np. chatbotów. Wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji umożliwi zrewolucjonizowanie współczesnych przedsiębiorstw. W badaniach zastosowano metodę case study, która polega ona na analizowaniu wybranych zdarzeń, zjawisk lub podmiotów gospodarczych. Celem artykułu było rozpoznanie możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie Kamieniarstwo Zbanyszek. W ramach badań przeprowadzono wywiad z właścicielką przedsiębiorstwa, który udzielił odpowiedzi na pytania związane z wykorzystaniem SI w procesach logistycznych analizowanego podmiotu. Z analiz wynika, że w badanym podmiocie problematyczny jest obszar obsługi klienta związany z udzieleniem informacji dotyczącej szczegółów zamówienia, a następnie po usłudze kamieniarskiej opiniowanie zrealizowanych działań. Zaproponowano dwa rozwiązania takie jak: stworzenie programu wykorzystującego AI, uczenie maszynowe do tworzenia analiz popytu oraz chatbot wsparty sztuczną inteligencją usprawniający proces zamieszczania opinii klientów.

Article Details

Jak cytować
Mikołajczak, M., Staniszewski, K., & Werner-Lewandowska, K. (2024). Zastosowanie sztucznej inteligencji w procesach logistycznych i obsłudze klienta – studium przypadku . Ekonomika I Organizacja Logistyki, 9(4), 69–83. https://doi.org/10.22630/EIOL.2024.9.4.29
Bibliografia

Adamashvili N., Zhizhilashvili N., Tricase C. (2024). The Integration of the Internet of Things, Artificial Intelligence, and Blockchain Technology for Advancing the Wine Supply Chain, Computers, Szwajcaria.

Adesoga T.O., Ajibaye T. O., Kenneth Ch. N., Imam-Lawal U. T., Ikekwere E. A., Ekwunife D. I. (2024). The rise of the "smart" supply chain: How AI and automation are revolutionizing logistics, International Journal of Science and Research Archive, Jalgaon.

Allahham M., Sharabati AAA., Al-Sager M., Sabra S., Awartani L., Khraim ASL. (2024). Supply chain risks in the age of big data and artificial intelligence: The role of risk alert tools and managerial apprehensions., Uncertain Supply Chain Management, Kanada.

Amellal I., Amellal A., Seghiouer H., Ech-Charrat MR. (2020). An integrated approach for modern supply chain management: Utilizing advanced machine learning models for sentiment analysis, demand forecasting, andprobabilistic price prediction. Decision Science Letters, Kanada

Baraniecka A., Marcinkowski J. (2022). Trendy w logistyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław

Batarlienė, N., & Jarašūnienė, A. (2024). Improving the Quality of Warehousing Processes in the Context of the Logistics Sector. Sustainability, 16(6), 2595. https://doi.org/10.3390/su16062595

Goodfellow I., Bengio Y., Courville A., (2016) Deep Learning, http://www.deeplearningbook.org/ (dostęp: 14.05.2024 r.)

Jadiga S., Solanki A. (2024). AI Application for Improving Transportation and Logistics Operations, International Journal of Intelligent Systems and Applications in Engineering, Bikaner.

Jóźwiak A., Świderski A. (2017). Algorytmy Sztucznej Inteligencji w Logistyce, Praca Naukowe Politechniki Warszawskiej, Warszawa

Jurczak M. (2024). Pochwała Inteligencji, Top Logistyk, Poznań.

Khan M. O., Khan Z., Kim H. C., Mozumder M. A. I., Sumon R. I., Uddin S. M. I. (2024). AI-Based Logistics System Overview and a Workflow for Digital Freight Forwarding in Logistics, 2024 26th International Conference on Advanced Communications Technology (ICACT), Pyeong Chang, Korea, Republic of, 2024, pp. 295-299, https://doi.org/10.23919/ICACT60172.2024.10471983.

Kłowowski G., Pastuszak Z.. (2005). Sieci neuronowe w logistyce zaopatrzenia, Logistyka, Poznań

Marr B. (2023). Trendy w Analityce Danych w 2023 r., Logistic Manager, Poznań

Maternowska, M. (2019). Nowe technologie i ich wpływ na łańcuchy dostaw. Sztuczna inteligencja. Studia Ekonomiczne, 388, 59–73.

McIlwraight D., Marmanis H., Babenko D.. 2017: Inteligentna sieć. Algorytmy przyszłości., Wydanie II. Helion, Gliwice

Ng A., (2017). AI is the new electricity, [w:] AI Frontiers. Applied Deep Learning, Santa Clara, https://nov2017.aifrontiers.com/#speakers (dostęp: 14.05.2024 r.)

Russel S.J., Norvig P. (2009). Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall, New Jersey.

Segars A.H., Seven Technologies Remaking the World, https://sloanreview.mit.edu/ projects/seven-technologies-remaking-the-world/ (dostęp: 15.05.2018)

Sztuczna inteligencja wkracza do branży pogrzebowej https://fakty.nl/pl/11_wiadomosci/37130_sztuczna-inteligencja-wkracza-do-branzy-pogrzebowej.html [dostęp 13.12.2024 r.]

Tomkowiak M. (2024). Smart City- miasta rozwijające się ku przyszłości, Logistyka, Poznań

Żelazo M. (2013). Kwestionariusz wywiadu jako narzędzie badawcze, Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej

Żulicki R. (2022). Data science: najseksowniejszy zawód XXI wieku w Polsce. Big Data, sztuczna inteligencja i Powerpoint, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

https://pit.lukasiewicz.gov.pl/fakty-i-mity-na-temat-sztucznej-inteligencji-czym-jest-ai/ [dostęp 13.05.2024 r.]

https://vervo.eu/pl/aktualnosci/vervo-aktualnosci/sztuczna-inteligencja [dostęp 13.05.2024 r.]

https://www.ey.com/pl_pl/newsroom/2024/12/ey-rosnie-przekonanie-firm-w-polsce-do-wdrozen-ai [dostęp 13.12.2024 r.]

https://itreseller.pl/implementacja-narzedzi-sztucznej-inteligencji-w-polskich-firmach-nabiera-tempa-wynika-z-badania-ey-jak-polskie-firmy-wdrazaja-ai/ [dostęp 13.12.2024 r.]

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.