Wpływ zakłóceń w łańcuchach dostaw w czasie pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa handlowego z branży budowlanej

Main Article Content

Tomasz Rokicki
Bartosz Surażyński


Słowa kluczowe : pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie, zakłócenia w łańcuchu dostaw, ceny frachtu, transport kontenerów
Abstrakt
Celem opracowania jest określenie wpływu zakłóceń w łańcuchach dostaw w czasie pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa handlowego z branży budowlanej. Skupiono się na kilka aspektach, tj. opóźnieniach dostaw, ponoszonych kosztach w związku z podwyżką cen frachtu, dostępności produktów i zmianach w zapasie. Badanie dotyczyło przedsiębiorstwa prowadzącego sprzedaż detaliczną towarów z branży budowlanej. Okres badań dotyczył lat 2019–2023. Źródłem materiałów była literatura przedmiotu oraz dokumentacja przedsiębiorstwa. Stwierdzono, że dla badanego przedsiębiorstwa bardziej negatywne były skutki pandemii. Problemem był niedobór kontenerów oraz kilkukrotny wzrost stawek frachtowych. Przedsiębiorstwa próbowały zabezpieczać się poprzez zawieranie długoterminowych umów na transport. W badanym przedsiębiorstwie takie działania okazały się niekorzystne finansowo. Dodatkowo spadł wskaźnik terminowości, co bardzo wpływało na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W rezultacie obniżyła się dostępność artykułów. Przedsiębiorstwo próbowało przeciwdziałać podanym sytuacjom przez kilkukrotne zwiększenie wartości zapasów. Wojna w Ukrainie wpłynęła negatywnie głównie na ceny paliw, które znacząco wzrosły. W tej sytuacji przedsiębiorstwo zastosowało korektę paliwową, co rozłożyło ryzyko i koszty na obie strony, tj. nabywcę usługi transportowej i przewoźnikami.

Article Details

Jak cytować
Rokicki, T., & Surażyński, B. (2023). Wpływ zakłóceń w łańcuchach dostaw w czasie pandemii COVID-19 oraz wojny w Ukrainie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa handlowego z branży budowlanej. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 8(3), 81–96. https://doi.org/10.22630/EIOL.2023.8.2.22
Bibliografia

Abay K.A., Tafere K., Woldemichael A., 2021: Winners and losers from COVID-19: Global evidence from Google Search, World Bank Policy Research Working Paper 9268, 1–41. (Crossref)

Babatunde A.I., 2020: Impacts of COVID 19 on supply chain operations in Nigeria, International Journal of Business and Management Invention (IJBMI) 9(4), 43–53.

Brilman J., 2002: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.

Brząkała M., 2022: Wpływ pandemii oraz ataku Rosji na Ukrainę na logistykę ostatniej mili z uwzględnieniem rozwoju zachowań konsumenckich oraz globalnych łańcuchów dostaw, [w:] J. Brach, I. Dziaduch (red.), Logistyka i transport, Debiuty Studenckie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 25–39. (Crossref)

Business Continuity Institute, 2011: Business continuity institute survey reveals the high levels and deep-rooted nature of supply chain failure, [źródło elektroniczne] https://www.thebci.org/ [dostęp: 18.06.2020].

Business Continuity Institute, 2013: Supply chain resilience 2013, 5th annual survey, [źródło elektroniczne] www.bcifiles.com/131029SupplyChainSurveyReportfinallowres.pdf [dostęp: 12.07.2020].

Business Continuity Institute, 2018: Supply chain failure closes more than half of KFC fast-food outlets, [źródło elektroniczne] www.thebci.org/news/supply-chain-failure-closes-more-than-half-of-kfcfast-food-outlets.html [dostęp: 10.07.2020].

Donthu N., Gustafsson A., 2020: Effects of COVID-19 on business and research, Journal of business research 117, 284–289. (Crossref)

Ficoń K., 2017: 13 wykładów z logistyki, Wydawnictwo: BEL Studio, Warszawa.

Frankowski P., 2023: Konsekwencje wojny rosyjsko-ukraińskiej dla gospodarki światowej, [w:] A. Gruszczak (red.). The war must go on: dynamika wojny w Ukrainie i jej reperkusje dla bezpieczeństwa Polski, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Warszawa, 33–41. (Crossref)

Gourinchas P.O., 2020: Flattening the pandemic and recession curves, [w:] R. Baldwin, B. Wader di Mauro (red.), Mitigating the COVID Economic Crisis: Act fast and Do Whatever, CEPR Press, London, 31, 57–62.

Gunessee S., Subramanian N., Ning K., 2017: Natural disasters, PC supply chain and corporate performance, International Journal of Operations and Production Management 38(9), 1796–1814, https://doi.org/10.1108/IJOPM-12-2016-0705 (Crossref)

Hurtowe ceny paliw, Orlen, [źródło elektroniczne] https://www.orlen.pl/pl/dla-biznesu/hurtowe-ceny-paliw#paliwa-archive [dostęp: 16.05.2023].

Kręt P., 2020: E-commerce w czasie pandemii COVID-19), [w:] R. Wolniak i B. Orzeł (red.), Management and Quality – Zarządzanie i jakość, TNOiK, Katowice.

Kumar A., Luthra S., Mangla S.K., Kazancolu Y., 2020: COVID-19 impact on sustainable production and operations management, Sustainable Operations and Computers 1, 1–7. (Crossref)

Macdonald J.R., Corsi T.M., 2013: Supply chain disruption management: severe events, recovery, and performance, Journal of Business Logistics 34(4), 270–288. (Crossref)

Maternowska M., 2021: Zmiany w łańcuchach dostaw spowodowane pandemią. Wybrane zagadnienia, [w:] N. Iwaszczuk (red.), Wyzwania gospodarcze w czasie pandemii, Wydawnictwa AGH, Kraków, 25–31.

Michail N.A., Melas K.D., 2020: Shipping markets in turmoil: An analysis of the Covid-19 outbreak and its implications, Transportation Research Interdisciplinary Perspectives 7, 100178. (Crossref)

Milewski D., 2021: Impact of demand characteristics on the profitability of a purchasing strategy, Scientific Journal of the Maritime University 67(139), 1–10.

Ocean Freight Market Update, 2023: February 2023. Publication date January 30th, 2023, DHL Global Forwarding – Excellence, [źródło elektroniczne] https://lot.dhl.com/dhl-ocean-freight-market-update-february-2023/ [dostęp: 16.05.2023].

Pisz I., 2021: Wielowymiarowy wpływ „czarnego łabędzia” – pandemii COVID-19 na funkcjonowanie łańcuchów dostaw, [w:] T. Rokicki (red.), Wyzwania logistyki we współczesnym świecie͵ COVID-19, transport, magazynowanie, opakowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 33–43.

Pisz I., Sęk T.W., Zielecki W., 2013: Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.

Rahman M.M., Thill J.C., 2022: Associations between COVID-19 Pandemic, Lockdown Measures and Human Mobility: Longitudinal Evidence from 86 Countries, International Journal of Environmental Research and Public Health 19(12), 7317. (Crossref)

Shanghai Shipping Exchange, [źródło elektroniczne] https://en.sse.net.cn/ [dostęp: 16.05.2023].

Shanghai containerized freight index, weekly spot rates, 18 December 2009–9 April 2021, [źródło elektroniczne] https://unctad.org/news/shipping-during-covid-19-why-container-freight-rates-have-surged [dostęp: 16.05.2023].

Toygar A., Yildirim U., İnegöl G.M., 2022: Investigation of empty container shortage based on SWARA-ARAS methods in the COVID-19 era, European Transport Research Review 14(8), 1–17, (Crossref)

Wasiak M., Jacyna-Gołda I., 2016: Transport drogowy w łańcuchach dostaw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wisner J.D., Tan K.C., Leong G.K., 2014: Principles of supply chain management: A balanced approach, Cengage Learning, Boston.

World Bank, 2021: Global Economic Prospects, World Bank, Washington, DC.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty
Inne teksty tego samego autora
1 2 > >>