Main Article Content
Obecna gospodarka rozwija się i zmienia w bardzo szybkim tempie. Przechodzi zmiany, które w dużym stopniu są wynikiem szybkiego rozwoju technologii cyfrowych. Globalizacja i rozwój technologii przyczyniają się do rozwoju innowacyjności, a także konkurencyjności, które rozrastają się na szeroką skalę. Transport w dzisiejszych czasach ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju gospodarki. Przemysł 4.0 to pojęcie „zbiorcze”, które obejmuje zaawansowane systemy automatyki, wymianę danych i technologie systemów produkcyjnych. Koncepcja Przemysłu 4.0 nie odnosi się jedynie do jednej technologii i jednorazowego rozwoju, ale do grupy technologii, które wpływają na ciąg rozwoju przedsiębiorstw i ich dynamikę. Obecnie kształtuje się wiele segmentów, które ulepszane są za pomocą nowoczesnych systemów i nowych technologii. Transport nie jest tutaj żadnym wyjątkiem ponieważ podlega ciągłym zmianom, a postępująca cyfryzacja staje się nieodłącznym elementem w transporcie. Nowoczesne technologie Przemysłu 4.0 w transporcie, umożliwiają usprawnienie wiele aspektów, tj. organizacja pracy, oszczędność czasu oraz obniżenie kosztów. Usprawniania procesów w transporcie sprowadza się do ich unowocześniania i polepszenia. Każda zastosowana technologia jest dużym wsparciem dla transportu. Celem opracowania jest określenie rozwiązań w zakresie transportu drogowego, uwzględniając przestrzeń miejską i wykorzystując nowoczesne technologie Przemysłu 4.0.
Article Details
Andrzej, 2019: Telematyka transportu – czym jest i jakie są jej możliwości? Blog Transportowy, [źródło elektroniczne] https://blogtransportowy.pl/telematyka-transportu-czym-jest-i-jakie-sa-jej-mozliwosci/ [dostęp: 25.11.2022].
Barwiński S., Kotas P., 2015: Inteligentne Systemy Transportowe w wybranych miastach Polski, Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 10, 26–29.
Becker B.E., Huselid M.A. Beatty R.W. 2009: The Differentiated Workforce: Transforming Talent Into Strategic Impact, Harvard Business Press, Boston, MA.
Collings D.G., Isichei M. 2018: The shifting boundaries of global staffing: integrating global talent management, alternative forms of international assignments and non-employees into the-discussion, International Journal of Human Resource Management, 29(1), 165–187. (Crossref)
Collings D.G., Mellahi K., Cascio W.F., 2019: Global talent management and performance in multinational enterprises: a multilevel perspective, Journal of Management, 45, 2, 540–566. (Crossref)
Copco, 2021: ITS Tychy, [źródło elektroniczne] https://copco.pl/its-tychy [dostęp: 27.11.2022].
De Boeck G., Meyers M.C., Dries N., 2018: Employee reactions to talent management: assumptions versus evidence, Journal of Organizational Behavior, 39(2), 199–213. (Crossref)
Evans P., Pucik V., Björkman I. 2011: The global challenge: international human resource management, wyd. 2, McGraw-Hill Irwin, New York.
Fedoruk A., 2017: Jak wyprzedzić konkurencję i obniżyć koszty paliwa o 20 proc., Business Insider, [źródło elektroniczne] https://businessinsider.com.pl/najnowsze?fromscroll=1 [dostęp: 25.11.2022].
Gallardo-Gallardo E., Dries N., González-Cruz T.F., 2013: What is the meaning of ‘talent’ in the world of work?, Human Resource Management Review, 23, 290–300. (Crossref)
Gallardo-Gallardo E., Nijs S., Dries N., Gallo P., 2015: Towards an understanding of talent management as a phenomenon-driven field using bibliometric and content analysis, Human Resource Management Review, 25, 3, 264–279. (Crossref)
Huselid M.A., Beatty R.W., Becker B.E., 2005: “A Players” or “A Positions”?: The Strategic Logic of Workforce Management, Harvard Business Review, [źródło elektroniczne] https://hbr.org/2005/12/a-players-or-a-positions-the-strategic-logic-of-workforcemana-gement [dostęp: 22.11.2022].
ITS Polska, [źródło elektroniczne] http://www.itspolska.pl/?page=11 [dostęp: 25.11.2022].
Kamiński T., 2020: Kooperacyjne Inteligentne Systemy Transportowe (C-ITS) jako rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo i efektywność transportu drogowego, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 6, 10–18. (Crossref)
Kruk M., 2019: Nie będzie sekundników dla aut. We Wrocławiu się nie da, a w Szczecinie można..., Wrocław Nasze Miasto, https://wroclaw.naszemiasto.pl/nie-bedzie-sekundnikow-dla-aut-we-wroclawiu-sie-nie-da-a-w/ar/c1-7308287 [dostęp: 27.10.2022].
MAL, 2018: ITS, czyli „I teraz stoisz”. To głupie światła tworzą korki, Wrocław Nasze Miasto [źródło elektroniczne] https://wroclaw.naszemiasto.pl/its-czyli-i-teraz-stoisz-to-glupie-swiatla-tworza-korki/ar/c4-4835641 [dostęp: 27.10.2022].
Manyika, J., Chui M., Miremadi M., Bughin J., George K., Willmott P., Dewhurst M., 2017: Harnessing Automation for A Future That Works: automation, employment, and productivity. Report by McKinsey Global [źródło elektroniczne] http://www.mckinsey.com/global-themes/digital-disruption/harnessing-automation-for-a-future-that-works [dostęp: 25.11.2022].
Mijalska-Szewczak I., Stoma M., 2012: Systemy telematyczne zarządzania flotą pojazdów w przedsiębiorstwie transportowo-spedycyjnym w badaniach własnych, [w:] R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.
Miller D., 2016: Natural Language: The User Interface for the Fourth Industrial Revolution, Opus Research Report, [źródło elektroniczne] https://opusresearch.net/wordpress/2016/11/04/opus-research-report-natural-language-the-user-interface-for-the-fourth-industrial-revo-lution/ [dostęp: 22.11.2022].
Müller J.M., Kiel D., Voigt K.I. 2018: What drives the implementation of Industry 4.0? The role of opportunities and challenges in the context of sustainability, Sustainability, 10(1), 247–271. (Crossref)
Newseria, 2018: Systemy telematyczne coraz częściej wykorzystywane w branży ubezpieczeniowej, [źródło elektroniczne] http://www.twojeinnowacje.pl/systemy-telematyczne-coraz-czesciej-wykorzystywane-w-branzy-ubezpieczeniowej [dostęp: 25.11.2022].
Oreg S., Bartunek J., Gayoung L., Boram D., 2018: An affect-based model of recipients’ responses to organizational change events, Academy of Management Review, 43, 1, 65–86. (Crossref)
Oskarbski J., Jamroz K., Litwin M., 2006: Inteligentne systemy transportu – zaawansowane systemy zarządzania ruchem, Materiały konferencyjne z I Polskiego Kongresu Drogowego, Lepsze drogi – lepsze życie, Warszawa, 4–10.
Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, 2010: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu, [źródło elektroniczne] http://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32010L0040, 07.07.2010 [dostęp: 16.11.2022].
Prisecaru P., 2016: Challenges of the Fourth Industrial Revolution. Knowledge Horizons. Economics, 8(1), 57–62, [źródło elektroniczne] https://search-proquestcom.ezproxy.libraries.udmercy.edu:2443/docview/1793552558 ?accountid=28018 [dostęp: 22.11.2022].
Proper K., Allen T., 2001: Intelligent Transportation System Benefits. 2000 Update, U.S., Department of Transportation, Washington D.C.
Rudewicz J., 2019: Przemysł i technologie wobec wdrożenia wizji miasta inteligentnego (smart city), Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(4), 195–212. (Crossref)
Sanchez D.G., Parra N.G, Ozden C., Rijkers B., 2020: Which Jobs Are Most Vulnerable to COVID-19? What an Analysis of the European Union Reveals, Research & Policy Briefs From the World Bank Malaysia Hub, [źródło elektroniczne] https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/ 33737/Which-Jobs-Are-Most-Vulnerable-to-COVID-19-What-an-Analysis-of-the-European-Union-Reveals.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 17.11.2022].
Schwab K., 2015: The Fourth Industrial Revolution: What It Means and How to Respond, [źródło elektroniczne] https://www.foreignaffairs.com/articles/2015-12-12/fourth-industrial-re-volution [dostęp: 22.11.2022].
Siemens, 2019a: Siemens Mobility zbuduje system ITS dla Tychów, [źródło elektroniczne] https://new.siemens.com/pl/pl/o-firmie/aktualnosci/siemens-mobility-zbuduje-system-its-dla-tychow.html [dostęp: 25.11.2022].
Siemens, 2019b: Smart City – Inteligentne Miasto Warszawa – jak będzie wyglądać transport w stolicy w przyszłości? [źródło elektroniczne] https://new.siemens.com/pl/pl/o-firmie/aktualnosci/inteligentne-miasto-warszawa.html [dostęp: 25.11.2022].
Van den Broek J., Boselie P., Paauwe J., 2018: Cooperative innovation through a talent management pool: a qualitative study on coopetition in healthcare, European Journal of Management, 36(1), 135–144. (Crossref)
Wach-Kloskowska J., Rześny-Cieplinska J., 2018: Inteligentny i zrównoważony rozwój transportu jako element realizacji założeń koncepcji Smart City – przykłady polskie i europejskie, Studia Miejskie, 30, 99–108. (Crossref)
Wee E.X.M., Taylor M.S., 2018: Attention to change: a multilevel theory on the process of emergent continuous organizational change, Journal of Applied Psychology, 103, 1, 1–13. (Crossref)
Wolf M., 2015: Same as It Ever Was: Why the Techno-optimists Are Wrong. In The Fourth Industrial Revolution, Foreign Affairs, [źródło elektroniczne] https://www.foreignaffairs.com/articles/same-it-ever-was [dostęp 24.11.2022].
Xu M., David J.M., Kim S.H., 2018: The Fourth Industrial Revolution: Opportunities and Challenges, International Journal of Financial Research, 9, 2, 90–95, [źródło elektroniczne] https://cdn.lgseta.co.za/resources/research_and_reports/4IR%20Resources/The%204IR_Opportunities_and%20Challenges_Min%20Xu,%20Jeanne%20M%20David%20an-d%20Suk%20Hi%20Kim_2018.pdf [dostęp: 19.11.2022].
Downloads
- Joanna Rut, Marek Ostafil, Łańcuch wartości w erze cyfrowej , Ekonomika i Organizacja Logistyki: Tom 6 Nr 4 (2021)
- Julia Giera, Ewa Kulińska, Małgorzata Mac, Narzędzia wykorzystywane w inteligentnych systemach transportowych w logistyce miejskiej , Ekonomika i Organizacja Logistyki: Tom 6 Nr 4 (2021)
- Joanna Rut, Paweł Andrzejczyk, Dawid Meyer, Koncepcja unowocześnienia procesów logistycznych w przedsiębiorstwie produkcyjnym – studium przypadku , Ekonomika i Organizacja Logistyki: Tom 8 Nr 4 (2022)
- Joanna Rut, Marian Bartoszuk, Pozyskiwanie, przekazywanie i zarządzanie danymi w praktyce przemysłowej w erze cyfrowej , Ekonomika i Organizacja Logistyki: Tom 6 Nr 4 (2021)
- Julia Giera, Anna Korczak, Ewa Kulińska, Zarządzanie ryzykiem w magazynowaniu wyrobów gotowych , Ekonomika i Organizacja Logistyki: Tom 2 Nr 4 (2017)
- Sandra Duda, Anna Duczkowska, Joanna Rut, Problemy kadrowe branży transportowej – rola kierowcy w procesie transportu , Ekonomika i Organizacja Logistyki: Tom 8 Nr 4 (2022)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.