Ewolucja zakupów przez Internet w państwach Unii Europejskiej

Main Article Content

Adam Rudzewicz
Anna Strychalska-Rudzewicz
Ireneusz Żuchowski


Słowa kluczowe : e-commerce, zakupy on-line, państwa Unii Europejskiej
Abstrakt
Celem artykułu była ocena dynamiki zmian, które zaszły w sektorzee-commerce w krajach Unii Europejskiej w ostatniej dekadzie. Do analizywykorzystano internetowe bazy danych Urzędu Statystycznego Unii Europejskiej(Eurostat). Realizacja celu była możliwa na podstawie analizy danychi obliczenia wskaźnika dynamiki w odniesieniu do odsetka aktywnych klientóww Internecie oraz odsetka osób, które nigdy nie dokonały zakupów w Internecie.Przeanalizowano również udział handlu elektronicznego w obrotachprzedsiębiorstw ogółem. Dla pełniejszej ilustracji badanego zjawiska dokonanooceny dynamiki zmian na przykładzie branży odzieżowej oraz elektronicznej,które charakteryzują się dużą popularnością zakupów on-line. Wykazano, żeodsetek badanych klientów indywidualnych, którzy dokonali w ostatnim czasiezakupów w Internecie, wykazuje tendencję wzrostową zarówno w Polsce, jaki w większości krajów członkowskich Unii Europejskiej (UE). We wszystkichanalizowanych państwach w 2023 roku w porównaniu do 2014 roku odnotowanozmniejszenie odsetka osób niechętnych zakupom w sieci. W Polsce wystąpiłtrend wzrostowy zakupu odzieży przez Internet. Widoczny jest on równieżwe wszystkich państwach członkowskich UE, z wyjątkiem Finlandii. Z koleiodsetek osób w Polsce kupujących elektronikę online zmniejszył się o 20%w 2023 roku w porównaniu do 2014 roku. W tej branży zaobserwowano dużezróżnicowanie dynamiki zmian w państwach należących do UE.

Article Details

Jak cytować
Rudzewicz, A., Strychalska-Rudzewicz, A., & Żuchowski, I. (2024). Ewolucja zakupów przez Internet w państwach Unii Europejskiej. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 9(2), 101–111. https://doi.org/10.22630/EIOL.2024.9.2.15
Bibliografia

Chen L., Kimura F. 2020: E-commerce Connectivity in ASEAN. Economic Research Institute for ASEAN and East Asia (ERIA), Indonezja, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.eria.org/uploads/media/E-commerce-Connectivity-in-ASEAN/0_E-Commerce-Connectivity-in-ASEAN_FINAL.pdf [dostęp: 10.06.2024].

Chundakkadan, R., Sasidharan, S. 2023: The Role of Government Support on e-Commerce and Firm Innovation During Pandemic Crisis. Economic Analysis and Policy, 78, 904-905.

Dekada polskiego e-commerce. 2013-2023 Raport e-Izby. Wyd. Izba Gospodarki Elektronicznej [dostęp: 11.10.2024].

Gracz L., Ostrowska I. 2014: Młodzi nabywcy na e-zakupach. Wydawnictwo Placet, Warszawa.

Hagiu A., Wright J. 2014: Marketplace or reseller? Working Paper - 13-092. Harvard, Business school. https://www.jstor.org/stable/24551078 [dostęp:15.07.2024].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ci_in_h/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_ib20/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_ib20__custom_12143739/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_ibgs__custom_12164378/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_ibuy/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_ibuy__custom_12143780/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TIN00110__custom_5023438/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

httpsX//ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ISOC_EC_IBGS__custom_5040228/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

httpsX//ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ISOC_EC_IBUY__custom_5040114/default/table?lang=en [dostęp: 15.07.2024].

Jaciow M., Wolny R. 2011: Polski e-konsument – typologia, zachowania. Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Kawa A., Wałęsiak M. 2019: Marketplace as a key actor in e-commerce value networks. Scientific Journal of Logistics LogForum 15 (4), 521-529, DOI 10.17270/J.LOG.2019.351.

Kozakiewicz A.M., Lienstromberg L. 2022: Type of online sales channel as a determinant of consumers’ perception of its e-service quality: An experimental study of Generation Y on the e-commerce market. Jönköping University. Jönköping International Business school. Szwecja, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1664416/FULLTEXT01.pdf

Krzepicka A. 2016: Współczesny konsument – konsument digitalny. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Katowice.

Pacut M. 2016: Zachowania nabywcze polskich e-konsumentów na rynku. Studia i Prace WNEiZ US nr 43/3, 319-328, DOI: 10.18276/sip.2016.43/3-28.

Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027. 2022. Strategy& Polska. [dostęp: 10.06.2024].

Skurpel D. 2022: Digital Distribution as an E‑commerce Sales Channel. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe. Volume 25, Number 1, 95-106. https://doi.org/10.18778/1508-2008.25.06

Szlegr M. 2018: Analiza zachowań konsumentów podczas zakupów on-line. Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała.

Wójcik J. 2023: Zachowania zakupowe polskich e-konsumentów w świetle nowej sytuacji społeczno-gospodarczej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. 1/50, 130-146.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.