Jakość usług transportu zbiorowego w Warszawie w ocenie pasażerów

Main Article Content

Aleksandra Górecka
Anna Perłowska


Słowa kluczowe : transport zbiorowy, luka jakościowa, usługa przewozu
Abstrakt
W artykule podjęto problematykę jakości usług transportu zbiorowego w Warszawie. Na początku rozważań przedstawiono wybrane, dotychczasowe wyniki badań autorów publikowane w literaturze naukowej i branżowej. Wykorzystanie metody luki jakościowej pozwoliło na zweryfikowanie hipotezy badawczej oraz wskazanie wad transportu zbiorowego w mieście. Wyniki potwierdziły trendy przedstawiane w krajowych i zagranicznych publikacjach. Punktualność, częstotliwość kursowania i cena za przejazd, to zdaniem warszawskich pasażerów najważniejsze cechy transportu zbiorowego. W przypadku ceny występowała największa luka jakościowa w odniesieniu do każdego środka transportu. Ogólna ocena wskazała natomiast, że oczekiwana jakość w stosunku do otrzymywanej jest najniższa w przypadku transportu kolejowego.

Article Details

Jak cytować
Górecka, A., & Perłowska, A. (2018). Jakość usług transportu zbiorowego w Warszawie w ocenie pasażerów. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 2(4), 31–38. https://doi.org/10.22630/EIOL.2017.2.4.33
Bibliografia

Berry L., Parasuraman A., Zeithaml V., 1998: The Service Quality Puzzle, Business Horizons, September–October.

Choon Tan K., Wisner J.D., 2001: A Framework for Quality Improvement in the Transportation Industry, Quality Management Journal 8(1), 9–22. (Crossref)

Dell’ Olio, L., Ibeas, A., Cecín, P., dell’ Olio, F., 2011: Willingness to pay for improving service quality in a multimodal area. Transportation Research Part C: Emerging Technologies 19, 1060–1070. (Crossref)

Göller P., Gross Th., Muggli Ch., 2008: Historische Perspektive Refel exionen zum zchweize rischen Standt system nationales Forschungs program Regional probleme in der Schwiz, Berno.

Grigoroudis E., Siskos Y., 2004: A survey of customer satisfaction barometers: Some results from the transportation-communications sector, European Journal of Operational Research, 152, s. 334–353. (Crossref)

Hernandez S., Monzon A., de Oña R., 2016: Urban transport interchanges: A methodology for evaluating perceived quality, Transportation Research Part A 84, s. 31–43. (Crossref)

Iseki, H., Taylor, B.D., 2010: Style versus service? An analysis of user perceptions of transit stops and stations, Journal of. Public Transportation 13, 23–48. (Crossref)

Jackiewicz J., Czech P., Barcik J., 2010: Standardy jakości usług w komunikacji miejskiej – część 1, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Transport 67, 55–65.

Milenkiewicz B., Halicka K.2011: Ocena jakości usług w transporcie zbiorowym, Białystok.

Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L., 1985: A conceptual model of service quality and its implications for future research, Journal of Marketing 49, 41–50. (Crossref)

Transport. Logistyka i usługi. Publiczny transport pasażerski. Definicje, cele i pomiary dotyczące jakości usług, 2004, PN-EN 13816:2004, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa.

Starowicz W., 2007: Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków.

Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne, 2009, Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy.

Szołtysek J., 2007: Podstawy logistyki miejskiej. Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.

Świderski A., 2014: Wybrane aspekty jakości publicznego transportu pasażerskiego, Logistyka 4, 2527–2534.

Uchwała Nr XLVII/1273/201 Rady Miasta Stołecznego Warszawy.

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, Dz.U. 2011 nr 5 poz. 13. www.prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20110050013 [dostęp: 18.12.2017].

Wyszomirski O., 2008: Transport miejski. Ekonomika i organizacja. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Zarządzanie Satysfakcją Klienta. Europejski poradnik praktyka, 2008, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.