Wykorzystanie kas samoobsługowych jako innowacji organizacyjnych w obsłudze klienta w sektorze FMCG

Main Article Content

Wojciech Ciechanowski


Słowa kluczowe : innowacje, sektor FMCG, kasy samoobsługowe
Abstrakt
Celem artykułu jest ocena wykorzystania kas samoobsługowych rozumianych jako innowacje organizacyjne z perspektywy klienta sieci sklepów z branży FMCG. Przeprowadzono badania uczestniczące, w ramach których dokonano łącznie 46 obserwacji w sieci sklepów Auchan oraz Biedronka mieszczących się w trzech polskich miastach. Stwierdzono, że kasy tradycyjne zapewniają konsumentowi możliwość szybszego dokonania zakupów w przypadku nie uwzględnienia czasu oczekiwania przez konsumenta w kolejce. W trakcie badań wyróżniono wiele czynników wpływających na czas dokonania zakupów przez konsumentów. Określono obszar wiedzy jako kluczowego elementu w łączeniu perspektyw nabywcy i przedsiębiorstwa w celu obopólnego czerpania korzyści z innowacyjnych
rozwiązań organizacyjnych.

Article Details

Jak cytować
Ciechanowski, W. (2021). Wykorzystanie kas samoobsługowych jako innowacji organizacyjnych w obsłudze klienta w sektorze FMCG. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 6(1), 5–13. https://doi.org/10.22630/EIOL.2021.6.1.1
Bibliografia

Beatson A., Lee N., Coote L., 2007: Self-service technology and the service encounter, The Service Industries Journal 27, 75–89. (Crossref)

Beyer K., 2012: Kapitał intelektualny jako podstawa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 25, 241–254.

Bulmer S., Elms J., Moore S., 2018: Exploring the adoption of self-service checkouts and the associated social obligations of shopping practices, Journal of Retailing and Consumer Services 42, 107–116. (Crossref)

Ciechomski W., 2010: Evolution of food retail trade in Poland, Problemy Rolnictwa Światowego 10(25), 3, 5–11.

Collier J.E., Moore R.S., Horky A., Moore M.L., 2015: Why the little things matter: Exploring situational influences on customers' self-service technology decisions, Journal of Business Research 68, 3, 703–710. (Crossref)

Djelassi S., Diallo M-F., Zielke S., 2018: How self-service technology experience evaluation affects waiting time and customer satisfaction? A moderated mediation model, Decision Support Systems 111, 38–47. (Crossref)

dlahandlu.pl, 2020: Kto króluje na polskim rynku handlu? Analiza przychodów i liczby sklepów [electronic source] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/kto-kroluje-na-polskim-rynku-handlu-analiza-przychodow-i-liczby-sklepow,91664.html [access: 15.02.2021].

Fernandes T., Pedroso R., 2017: The effect of self-checkout quality on customer satisfaction and repatronage in a retail context, Service Business 11, 69–92. (Crossref)

Godlewska-Majkowska H., Skrzypek E., Płonka M., 2016: Przewaga konkurencyjna w przedsiębiorstwie sektor-wiedza-przestrzeń, Texter, Warszawa.

Hamel G., Prahalad C.K., 1990: The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review 5(6), 275–292. (Crossref)

Hassan H., Sade A.B., Rahman S.M., 2014: Self-service Technology for Hypermarket Checkout Stations, Asian Social Science 10, 1, 61–65. (Crossref)

Hsieh C.-T., 2005: Implementing Self-Service Technology To Gain Competitive Advantages, Communications of the IIMA 5, 77–83. (Crossref)

Inków M., 2020: Zdolność innowacyjna w osiąganiu przewagi konkurencyjnej organizacji, [in:] Innowacje i marketing we współczesnych organizacjach – wybrane zagadnienia, L. Bohdanowicz, P. Dziurski (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Johnson V.L., Kiser A., Woolridge R.W., 2020: Factors Affecting Coproduction Resentment within a Self-check-out Environment, Journal of Computer Information Systems 61, 529–538. (Crossref)

Kokot-Stępień P., 2017: Zarządzanie innowacjami jako źródło konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie 114, 221–230.

Kondej A., Transformacja handlu detalicznego Fast Moving Consumer Goods (FMCG) w Polsce po 1989 roku, Annales. Ethics in Economic Life 2019, vol. 22, No. 1 (Crossref)

Kubacka D., 2006: Charakterystyka sklepów typu convenience – Polska na tle rynku amerykańskiego, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 694, 147–161.

Kuźniarska A., 2018: Pozacenowe czynniki konkurencyjności sieci handlowych na podstawie oceny ich pracowników, Przedsiębiorczość i Zarządzanie 19, 9, 221–236.

Lahovnik M., Breznik L., 2013: Innovation management and technological capabilities as a source of competitive advantage, Active Citizenship by Knowledge Management & Innovation Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference, Zadar, Croatia.

Lahovnik M., Breznik L., 2014: Technological innovation capabilities as a source of competitive advantage: a case study from the home appliance industry, Transformations in Business & Economics13, 2(32), 144–160.

Lee H., Leonas K.K., Millennials’ Intention to Use Self-Checkout Technology in Different Fashion Retail Formats: Perceived Benefits and Risks, Clothing and Textiles Research Journal 39(4), 0887302X2092657. (Crossref)

Liczmańska K., Znaczenie silnej marki w budowaniu relacji z klientami na przykładzie sektora FMCG, Studia ekonomiczne regionu łódzkiego 24, 379–388.

Matic K., Petljak K., Stulec I., 2019: Adoption of self-checkouts in fast moving consumer goods purchase among young consumers in Croatia, Ekonomski Pregled 70, 2, 301–339. (Crossref)

Momot R., Wróbel M., Izdebski M., 2016: Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce, Fundacja Republikańska, Warszawa.

Orel F.D., Kara A., 2014: Supermarket self-checkout service quality, customer satisfaction, and loyalty: Empirical evidence from an emerging market, Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 2, 118–129. (Crossref)

Pałucha K., 2014: Wykorzystanie zarządzania wiedzą w procesach innowacji, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie 70, 357–370.

Pałucha K., 2015: Wdrażanie innowacji w obszarze organizacji i zarządzania elementem wpływającym na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie 78, 353–366.

Polska Izba Handlu, 2016: Analiza PIH: Jak podatek od dyskontów i hipermarketów może wzmocnić właścicieli polskich sklepów? [electronic source] http://www.pih.org.pl/images/analiza_pih-polski_rynek_handlu_pih_5.01.16.pdf [access:15.02.2021].

Porter M., 2001: Porter o konkurencyjności, PWN, Warszawa.

Sharma P., Ueno A., Kingshott R., 2021: Self-service technology in supermarkets – Do frontline staff still matter?, Journal of Retailing and Consumer Services 59, 102356. (Crossref)

Shim H.S., Han S.L., Ha J., 2021: The Effects of Consumer Readiness on the Adoption of Self-Service Technology: Moderating Effects of Consumer Traits and Situational Factors, Sustainability 13, 1, 95. (Crossref)

Sławińska M., 2011: Innowacje w handlu detalicznym jako czynnik konkurencyjności przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 184, 31–45.

Sławińska M., 2016: Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – monografia naukowa, Poznań.

Sołoducho-Pelc L., 2017: Źródła i trwałość przewagi konkurencyjnej, Handel Wewnętrzny 3(368), 60–71.

Stankiewicz B., Prochorowicz M., 2016: Problematyka konkurencyjności przedsiębiorstw – wybrane aspekty teorii, Europa Regionum 27, 175–186. (Crossref)

Urbancová H., 2013: Competitive Advantage Achievement through Innovation and Knowledge, Journal of Competitiveness 5(1) 82–96. (Crossref)

Walczak W., 2010: Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, E-mentor 5(37), 5–12.

Włodarczyk T., 2013: Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa – aktualny stan dyskusji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.