Wykorzystanie różnych gałęzi transportu na rynku zbóż na Ukrainie

Main Article Content

Heorhiy Cherevko
Volodymyr Kolodiichuk


Słowa kluczowe : logistyka, środki transportu, ładunki zbożowe, prędkość przewozowa, odległość przewozu
Abstrakt
Celem artykułu jest ocena potencjału transportowego w logistycznych procesach zaopatrzenia na rynku zbóż. Na podstawie dialektycznej metody poznawania obiektywnej rzeczywistości i stosując technikę porównawczą dokonano charakterystyki transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i rzecznego w zakresie przewozu ładunków zbożowych na Ukrainie. Ustalono, że najsłabszym ogniwem w transporcie kolejowym jest brak wagonów do przewozu zboża, ich niedostateczny stan techniczny oraz niski poziom wykorzystania taboru, co w konsekwencji ogranicza rozwój innych elementów logistycznego systemu. Średnioroczny udział kolejowych przewozów zboża wynosi na Ukrainie tylko 11% w przeciwieństwie do USA, gdzie udział ten stanowi 95%, co prowadzi do wzrostu logistycznych kosztów i do obniżenia czasu wykorzystania wagonów do przewozu zboża. Udowodniono, że Ukraina ma sprzyjające warunki i duży potencjał dla rozwoju morskiego i rzecznego transportu, co niestety nie jest właściwie wykorzystywane. Ustalono, że problemem w transporcie samochodowym są złe warunki drogowe. Drogi nie spełniają międzynarodowych standardów jakości, co powoduje, że średnia prędkość na drogach jest kilkakrotnie mniejsza niż w krajach Europy Zachodniej. Najgorsza sytuacja panuje na terenach wiejskich, co znacznie komplikuje logistyczny system i transport zboża z pól do elewatorów.

Article Details

Jak cytować
Cherevko, H., & Kolodiichuk, V. (2017). Wykorzystanie różnych gałęzi transportu na rynku zbóż na Ukrainie. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 2(1), 5–15. https://doi.org/10.22630/EIOL.2017.2.1.1
Bibliografia

Agrologistyka: Results 2014, [elektronic source] http://aapu.com.ua/agrologistika-itogi-2014/ [accessed 10.09.2016].

Approval of the Transport Strategy of Ukraine till 2020, 2010: The Cabinet of Ministers of Ukraine of 20.10.2010, Instruction No 2174-r, Governmental Courier, 22 December.

Kenkel P., 2004: An Economic Analysis Of Unit-Train Facility Investment [in:] Selected Paper prepared for presentation at the Southern Agricultural Economics Association Annual Meeting, R. Kenkel, S. Henneberry, N. Agustini (red.), Tulsa, Oklahoma, [electronic source] http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/34748/1/sp04ke02.pdf [accessed: 10.09.2016].

Kolodiichuk V.A., 2015: Efficiency logistics of grain and its products, Ukrainian bestseller, Lviv, 574.

Logistics: When a warrior in the field, 2014 [elektronic source] http: //www.zerno-ua.com/?p=14884 [accessed: 10.09.2016].

On approval of the Transport Strategy of Ukraine till 2020, 2010: the Cabinet of Ministers of Ukraine of 20.10.2010, Instruction No 2174-r, Governmental Courier, 22 Dec.

On the rail: Law of Ukraine of 07.04.1996, 273/96-VR, 1996: Supreme Council of Ukraine, 40.

Statistical Yearbook “Agriculture of Ukraine” in 2015, 2016: State Statistics Service of Ukraine, Kyiv, 360.

Study of Railroad Rates 1985–2007, 2009: Surface Transportation Board. Office of Economics, Environmental Analysis & Administration Section of Economics, [elektronic source] http://www.stb.dot.gov/stb/industry/1985-2007Railroad RateStudy.pdf., access 10.09.2016.

Ukraine in Figures 2015, Statistical Collection, 2016: State Statistics Service of Ukraine, Kyiv, 239.

Ukrrechflot, 2014, [elektronic source] http://ukrrichflot.ua [accessed 10.09.2016].

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.