Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w branży motoryzacyjnej: perspektywa zrównoważonego rozwoju

Main Article Content

Dominika Kurcman
Barbara Wyrzykowska


Słowa kluczowe : zrównoważony rozwój, społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), ekologiczna społeczna odpowiedzialność biznesu (ECSR), branża moto_x0002_ryzacyjn
Abstrakt
Celem opracowania było zidentyfikowanie korzyści środowiskowych i społecznych wynikających z podejmowania działań przez organizacje branżowe na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w branży motoryzacyjnej na terenie UE. Na podstawie danych statystycznych dokonano charakterystyki produkcji i sprzedaży pojazdów motoryzacyjnych na przełomie 2019–2022 roku. Ponadto zaprezentowano aktualnie panujące trendy i wyzwania w branży motoryzacyjnej. Poddano analizie rolę organizacji branżowych i zakres ich działania w odniesieniu do koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w branży motoryzacyjnej. Skupia się ona głównie na ograniczaniu wpływu działalności przedsiębiorstw na środowisko naturalne, co nawiązuje do idei ekologicznej społecznej odpowiedzialności biznesu (Ecological Corporate Social Responsibility – ECSR). Producenci samochodów i części motoryzacyjnych podejmują działania w kierunku realizacji koncepcji klimatycznej ustanowionej przez Komisję Europejską, której podstawowym celem jest zeroemisyjna i bezpieczna mobilność do 2035 roku. To wiąże się przede wszystkim ze zwiększeniem udziału samochodów elektrycznych oraz rozwojem alternatywnych technologii napędowych.

Article Details

Jak cytować
Kurcman, D., & Wyrzykowska, B. (2023). Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w branży motoryzacyjnej: perspektywa zrównoważonego rozwoju. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 8(4), 99–120. https://doi.org/10.22630/EIOL.2023.8.4.32
Bibliografia

ACEA, 2020: Progress report. Enabling factors for alternatively powered cars and vans in the European union, [źródło elektroniczne] https://www.acea.auto/files/ACEA_progress_report_ 2020.pdf [dostęp: 25.06.2023].

ACEA, 2023: Rapoer Vehicles in use. Europe 2023, [źródło elektroniczne] https://www.acea.auto/publication/report-vehicles-in-use-EURope-2023/ [dostęp: 25.06.2023].

Agenda 2030, [źródło elektroniczne] https://kampania17celow.pl/agenda-2030/ [dostęp: 06.08.2023].

Balicka A., 2017: Aspekt środowiskowy w strategii przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej, Zarządzanie i Finanse, Journal of Management and Finance 15(3), 73–84.

Balicka A., 2018: Benchmarking zewnętrzny oddziaływania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na środowisko naturalne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 514, 11–19. (Crossref)

Chodyński A., Jabłoński A., Jabłoński M., 2008: Environmental Corporate Social Responsibility (ECSR) – koncepcja strategiczna budowy wartości firmy oparta na kryteriach ekologicznych, Przegląd Organizacji 3, 31–32. (Crossref)

Dahlsurd A., 2008: How corporate social responsibility is defined: an Analysis of 37 definitions, Corporate Social Responsibility and Environmental Management 15(1), 1–13. (Crossref)

Dziurski P., 2014: Ewolucja branży motoryzacyjnej – trwałe tendencje, [w:] M. Romanowska, J. Cygler (red.), Granice zarządzania, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 259–271.

Gadomska-Lila K., Wasilewicz J., 2016: Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność z perspektywy biznesowej, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania 46/1, 299–307. (Crossref)

Grzędzińska A., 2010: Społeczna odpowiedzialność sektora motoryzacyjnego w dobie kryzysu gospodarczego (na przykładzie koncernów Toyota i Volkswagen), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 575, Ekonomiczne Problemy Usług 46, 82–85.

Hąbek P., 2013: Koncepcja zrównoważonego wytwarzania i jej praktyczna realizacja na przykładzie przedsiębiorstwa z przemysłu motoryzacyjnego, [w:] W. Biały, M. Zasadzień (red.), Systemy wspomagania w inżynierii produkcji. Wspomaganie zarządzania systemami produkcyjnymi, P.A. NOVA, Gliwice 77–86.

Jaśkiewicz J., 2008: Dylematy Zrównoważonego rozwoju w Polsce, Problemy Ekorozwoju 3(1), 33–38.

Kiełczewski D., 2010: Zrównoważony rozwój – istota, interpretacje, związek ze społeczeństwem wiedzy, [w:] B. Poskrobko (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Białystok, 34.

Krawiec S., Krawiec K., 2017: Rozwój elektromobilności w Polsce. Uwarunkowania, cele i bariery. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 332, 17–24.

Kryk B., 2012: Relacje ekonomii społecznej z koncepcją zrównoważonego rozwoju, Ekonomia i Środowisko 3(43), 211–223.

Laska A., Piętowska-Laska R., 2014: Społeczna odpowiedzialność biznesu firm logistycznych, Humanities and Social Sciences 19(21)4, 83–98. (Crossref)

Laszlo Ch., 2008: Firma zrównoważonego rozwoju, Studio EMKA, Warszawa.

Łuczak M., Małys Ł., 2016: Współczesne koncepcje i trendy w branży motoryzacyjnej, Advertiva, Poznań.

Lukin E., Krajnović A., Bosna J., 2022: Sustainability Strategies and Achieving SDGs: A Comparative Analysis of Leading Companies in the Automotive Industry, Sustainability 14(7), 3–9. (Crossref)

Moon H-C., Parc J., 2019: Shifting Corporate Social Responsibility to Corporate Social Opportunity through Creating Shared Value, Strategic Change 28(2), 115–122. (Crossref)

OICA, 2022: Raport World Motor Vehicle Production by Country/Region and Type, [źródło elektroniczne] https://www.oica.net/wp-content/uploads/By-country-region-2022.pdf [dostęp: 24.06.2023].

Olszewska B., Kubicka J., 2011: Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem w warunkach współczesnych zmian w otoczeniu, Difin, Warszawa.

Pawlak J., 2012: Autoreferat rozprawy doktorskiej: Fuzje i przejęcia jako strategia alternatywna dla rozwoju organicznego przedsiębiorstwa – badania długookresowych efektów ekonomicznych na przykładzie sektora motoryzacyjnego, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2023: CSR – Społeczna odpowiedzialność biznesu, [źródło elektroniczne] https://www.parp.gov.pl/csr [dostęp: 25.06.2023].

Porter M., Kramer M., 2007: Strategia a społeczeństwo: społeczna odpowiedzialność biznesu-pożyteczna moda czy nowy element strategii konkurencyjnej, Harvard Business Review, 6, 117–121.

Promoting a European framework for corporate social responsibility, Green Paper, [źródło elektroniczne] https://kampaniespoleczne.pl/wp-content/themes/Kampaniespoleczne/pliki/plik_20100916114504_855.pdf [dostęp: 06.08.2023].

Przybylski R., 2022: Raport branży motoryzacyjnej 2022/2023, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, [źródło elektroniczne] https://www.pzpm.org.pl/pl/Publikacje/Raporty/Raport-Rynek-Transportowy-w-Polsce-i-Europie [dostęp: 25.06.2023].

Rabiański R., 2013: Biznes odpowiedzialny społecznie. Odpowiedzialność czy wizerunek, [w:] Ł. Sułkowski, G. Ignatowski (red.), Etyka w służbie biznesu, Wydawnictwo Społeczna Akademia Nauk, Łódź, 135–152.

Rutkowska-Podołowska M., Pakulska J., 2011: Wpływ idei rozwoju zrównoważonego na finanse firm, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 38, 157–164.

Seroka-Stolka O., 2013: Ekologiczna i społeczna odpowiedzialność w budowaniu wartości przedsiębiorstwa, [w:] B. Ziółkowska (red.), Wybrane problemy z teorii i praktyki zarządzania wartością w przedsiębiorstwie, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 119–125.

Siwek M., 2023: Prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w 2023 roku, Automotive Suppliers.pl, 1(60), 12–15.

Słupik S., 2014: Ekologiczna społeczna odpowiedzialność biznesu w strategiach rozwoju firm, Gospodarka w praktyce i teorii 3, 77–89. (Crossref)

Sosnowski C.P., 2018: Rola aspektów środowiskowych w ocenie dostawców na przykładzie branży motoryzacyjnej, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Seria Zarządzanie 15(357), 122–136.

Supply Chain, 2020: Report, MIT Centre for Transportation and Logistics, 21.

Tarasewicz R., 2014: Pomiar społecznej odpowiedzialności biznesu w zarządzaniu łańcuchem dostaw, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie 2, 81–82.

Wachowiak P., 2013: Wrażliwość społeczna przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.

Walaszczyk A., Walczak N., 2014: Społeczna odpowiedzialność i zrównoważony rozwój w zarządzaniu branżą rolną, Politechnika Łódzka, Łódź.

Zakrzewski B., 2018: Przemysł motoryzacyjny w Polsce kluczowym elementem bezpieczeństwa i rozwoju kraju, Transport Samochodowy 3–4, 23–36.

Zieliński A., 2009: Samochody osobowe. Dzieje rozwoju, Wydawnictwa Komunikacji i Łaczności, Warszawa.

Zieliński M., 2014: Korzyści z wdrożenia koncepcji CSR w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, Seria Organizacja i Zarządzanie 74(1921), 653–663.

Zuzek D.K., 2012: Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie 21(2), 198–203.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.