Wybrane charakterystyki produktów a sukces rynkowy nowych produktów spożywczych w opiniach nabywców finalnych

Main Article Content

Sebastian Białoskurski
Wioletta Wróblewska


Słowa kluczowe : nowy produkt spożywczy, innowacyjność, nabywca finalny
Abstrakt
Artykuł ma charakter badawczy i dotyczy nowych produktów spożywczych. Celem artykułu jest określenie sposobów interpretowania przez nabywców finalnych pojęcia nowego produktu spożywczego oraz poznanie ich opinii na temat nowych wyrobów spożywczych w kontekście potencjalnych preferencji nabywców i zainteresowania produktami spożywczymi o zróżnicowanych charakterystykach. Ponadto, w artykule podjęto rozważania na temat przyczyn niskiego wskaźnika sukcesu rynkowego nowych wyrobów. W celu pozyskania danych źródłowych na temat nowych produktów zastosowano badania ankietowe. Narzędziem badawczym była elektroniczna wersja kwestionariusza ankiety (CAWI). Zasięg przestrzenny badania obejmował cały kraj. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że pojęcie nowego produktu utożsamiane było przez ankietowanych przede wszystkim z produktem o zmodyfikowanym składzie. Ponadto badani poszukują głównie nowych wyrobów mających więcej zastosowań oraz zaspokajających kilka potrzeb. Niskie powodzenie rynkowe wielu nowych produktów to wynik mało wyrazistej ich oferty. Można również zauważyć, że opinie ankietowanych na temat źródeł sukcesu rynkowego wyrobów spożywczych oraz ich porażki wzajemnie ze sobą korespondują.

Article Details

Jak cytować
Białoskurski, S., & Wróblewska, W. (2023). Wybrane charakterystyki produktów a sukces rynkowy nowych produktów spożywczych w opiniach nabywców finalnych. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 8(4), 5–15. https://doi.org/10.22630/EIOL.2023.8.4.25
Bibliografia

Bzdyra A., Maciorowski A., 2011: Innowacyjne ekstrawagancje, Marketing w Praktyce 8, 62–70.

Filipek J., 2011: Strategie na nasyconych rynkach, Marketing w Praktyce 12, 52–55.

Tidd J., Bessant J., 2013: Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.

Górska-Warsewicz H., 2008: Perspektywy rozwoju marek w sektorze żywnościowym w Polsce, [źródło elektroniczne] http://www.wne.sggw.pl/p/publikacje/pdf/prs_5_2008.pdf [dostęp: 12.08.2023]. (Crossref)

Gregorczyk S., 2021: Strategie konkurencji przedsiębiorstw w sektorach wysokiej i niskiej techniki, Przegląd Organizacji 4(975), 12–22. (Crossref)

Korpus J., Banach Ł., 2017: Przedsiębiorstwa z sektora wysokich technologii w erze gospodarki cyfrowej, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 3, 132–140.

Mruk H., 2012: Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rutkowski I. P., 2011: Strategie produktu. Koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Sopińska A., Wachowiak P., 2016: Innowacyjność przedsiębiorstw działających w Polsce, Przegląd Organizacji 5(916), 17–23. (Crossref)

Śpiewla K., 2012: Marka imitacyjna, Marketing w Praktyce 6, 15–18.

Urbaniak M., 2003:. Nowy produkt, [w:] B. Sojkin (red.), Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 175–196.

Urban S., 2002: Marketing produktów żywnościowych, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.

Wysocki J., 2015: Strategie innowacji – formułowanie, implementacja i ewaluacja, [w:] A. Kałowski, J. Wysocki (red.), Innowacje – ocena w ujęciu mikro, mezo i makro, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa, 93–152.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.