Wpływ pojazdów osobowych z silnikami benzynowymi na występowanie zanieczyszczenia powietrza

Main Article Content

Marcin Rabe
Andrzej Gawlik


Słowa kluczowe : smog, pojazdy osobowe, zanieczyszczenie powietrza
Abstrakt
Opracowanie jest poświęcone prezentacji wpływu pojazdów osobowych na występowanie smogu. Głównym celem opracowania jest przedstawienie stanu technicznego pojazdów osobowych z silnikami benzynowymi oraz wpływu tych pojazdów na zanieczyszczenie powietrza. Badania zaprezentowane w opracowaniu wykonano w warunkach rzeczywistych na reprezentatywnej grupie samochodów, w przypadku których główną przyczyną nie spełnienia przez nie limitów emitowanych zanieczyszczeń jest to, że są za długo eksploatowane. Autorzy przeprowadzili także analizę struktury transportu w Polsce. Z analizy wynika że na koniec 2017 roku ogółem było zarejestrowanych 28 678 674 pojazdów, z czego pojazdów osobowych 22 005 578. Średni wiek zarejestrowanego samochodu osobowego w kraju wynosi 13 lat, a najstarszymi samochodami dysponują mieszkańcy Szczecina.

Article Details

Jak cytować
Rabe, M., & Gawlik, A. (2019). Wpływ pojazdów osobowych z silnikami benzynowymi na występowanie zanieczyszczenia powietrza. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 3(4), 57–63. https://doi.org/10.22630/EIOL.2018.3.4.30
Bibliografia

CEPiK, 2018: Dane kontroli stacji diagnostycznych.

Chełmiński J., 2016: Smog na peryferiach większy niż w śródmieściu. Najnowsze pomiary zanieczyszczeń, Gazeta Wyborcza z 23 listopada.

Davidson E.A., 1991: Fluxes of nitrous oxide and nitric oxide from terrestial ecosystem [w:] Microbial Production and Consumption of Greenhouse Gases: Methane, Nitrogen Oxides and Halomethanes, J.E. Rogers, W.B. Whitman (red.), American Society for Microbiology, Washington, s. 219–235.

Dybalski J., 2017: Skąd się bierze smog i jak bardzo winne są auta?, [źródło elektroniczne] https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/skad-sie-bierze-smog-i-jak-bardzo-winne-sa-auta-53970.html [dostęp: 01.12.2018].

IPCC, 2013: Summary for Policymakers, [w:] Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, T.F. Stocker i in. (red.), Cambridge University Press, Cambridge, New York, NY.

Komunikat Komisji Do Rady i Parlamentu Europejskiego Europejski plan działania „Jedno zdrowie” na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe. COM(2017) 339 final.

Kuranc A., Wasilewski J., 2010: Proecological Trends in Development of Piston Combustion Engines, Diesel Engines – New Challenges, Radom.

Miłek M., 2007: Efekt cieplarniany – CO2, Energia 4, 74–79. (Crossref)

NIK, 2017: Raport z kontroli jakości powietrza w Polsce.

NIK, 2018: Dbaj o zdrowie – nie oddychaj, [źródło elektroniczne] https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/dbaj-o-zdrowie-nie-oddychaj.html [dostęp: 01.12.2018].

Ramy polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030. Konkluzje 23–24 października 2014 r. Pismo przewodnie Sekretarza Generalnego Rady Europejskiej do delegacji narodowych. EUCO 169/14.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Dz.U. 2003 nr 227, poz. 2250.

Witaszek M., Witaszek K., 2015: Emisja wybranych, toksycznych składników spalin przez różne środki transportu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Transport 29, 105–112.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.