Dostępność transportowa a miejsca zamieszkania kandydatów na studia w SGGW (na przykładzie Wydziału Ekonomicznego)

Main Article Content

Maciej Stawicki


Słowa kluczowe : dostępność transportowa, uczelnie, szkoły wyższe, pochodzenie, kandydaci, studenci
Abstrakt
Celem pracy było poznanie relacji pomiędzy dostępnością transportową a miejscami zamieszkania kandydatów na studia w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na przykładzie Wydziału Ekonomicznego. Za szczegóło_x0002_we zadania badawcze przyjęto ocenę dostępności fizycznej i czasowej powiatów, z których pochodzili kandydaci na studia; identyfikację przestrzennego zróżnico_x0002_wania liczby kandydatów w zależności od miejsca zamieszkania oraz ocenę zasię_x0002_gu przestrzennego oddziaływania wydziału w podziale na kierunki i formę studiów. Materiał badawczy stanowiły zanonimizowane dane zawierające informację o kie_x0002_runku i formie studiów oraz miejscu zamieszkania kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia w SGGW w 2022 roku. Dostępność transportową na potrzeby badania ograniczono do dostępności drogowej – mierzonej odległością i czasem dojazdu z miejsca zamieszkania kandydata/studenta do kampusu SGGW w Warsza_x0002_wie. Kandydaci na studia koncentrowali się przede wszystkim w Warszawie oraz powiatach aglomeracji warszawskiej, przy czym zasięg oddziaływania SGGW jest największy w kierunku północno-wschodnim i południowo-wschodnim od stolicy. Liczba kandydatów maleje wraz ze zmniejszaniem się dostępności transportowej do uczelni, przy czym mimo podobnej dostępności z powiatów położonych na za_x0002_chód od Warszawy zainteresowanie studiami w SGGW było mniejsze. Zasięg prze_x0002_strzennego oddziaływania wydziału w podziale na kierunki studiów prowadzi do wniosku, iż z wyjątkiem kierunku zarządzanie mediana odległości od uczelni jest proporcjonalna do liczby kandydatów na 1 miejsce.

Article Details

Jak cytować
Stawicki, M. (2023). Dostępność transportowa a miejsca zamieszkania kandydatów na studia w SGGW (na przykładzie Wydziału Ekonomicznego). Ekonomika I Organizacja Logistyki, 8(3), 97–109. https://doi.org/10.22630/EIOL.2023.8.3.23
Bibliografia

Bajerski A., 2008: Badania zasięgów oddziaływania przestrzennego szkolnictwa wyższego w Polsce: stan i perspektywy rozwoju, Czasopismo Geograficzne 79(3), 352–363.

Bank Danych Lokalnych GUS, 2023, [źródło elektroniczne] https://bdl.stat.gov.pl/ [dostęp: 15.05.2023].

Baryla E.A., Jr.; Dotterweich D., 2001: Student Migration: Do Significant Factors Vary by Region?, Education Economics v9 n3, 269–280. (Crossref)

Czyszkiewicz R., Durka W., 2010: Regionalne i środowiskowe granice rekrutacji na uczelnię wyższą. Przykład Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Regionalne i Lokalne 3, 26–43.

Geoportal, 2022: Podkład kartograficzny z centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, [źródło elektroniczne] https://opendata.geoportal.gov.pl/prg/granice_archiwalne/PRG_jednostki_administracyjne_2022.zip [dostęp: 22.10.2022].

Heller J., Bogdański M., 2013: Pochodzenie terytorialne studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w kontekście kształtowania się makroregionu funkcjonalnego Olsztyna, Studia Regionalne i Lokalne 4(54), 82–104.

Hołowiecka B., 2004: Oddziaływanie społeczno-gospodarcze miasta, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Kierunki Studiów w Polsce, [źródło elektroniczne] uczelnie.pl [dostęp: 15.05.2023].

Komornicki T., Rosik P., Stępniak M., Śleszyński P., Goliszek S., Pomianowski W., Kowalczyk K., 2018: Ewaluacja i monitoring zmian dostępności transportowej w Polsce z wykorzystaniem wskaźnika WMDT, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa.

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2010: Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, Biuletyn KPZK 241, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.

Mchugh R., Morgan J. N., 1984: The determinants of interstate student migration: a place-to-place analysis, Economics of Education Review 3(4), 269–278, https://doi.org/10.1016/0272-7757(84)90045-1 (Crossref)

Naviexpert, [źródło elektroniczne] https://traffic.naviexpert.pl/ [dostęp: 15.06.2023].

Rosik P., 2012: Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Prace Geograficzne IGiPZ PAN, Warszawa.

Sá C., Florax R., Rietveld P., 2003: Determinants of the regional demand for higher education. A gravity model approach, Tinbergen Institute Discussion Paper TI 2003-013, [źródło elektroniczne] https://papers.tinbergen.nl/03013.pdf [dostęp: 22.06.2023].

Sierpiński G., 2010: Miary dostępności transportowej miast i regionów, Zeszyty Naukowe. Transport/Politechnika Śląska (66), 91–96.

Sprawozdanie Rektora SGGW z działalności Uczelni 2022, 2023, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Wasielewski K., 2020: Młodzież wiejska na polskich uniwersytetach – dynamika zmian w latach 2006–2018, Przegląd Socjologiczny 4, 115–134. (Crossref)

Wiśniewski Sz., 2015: Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. (Crossref)

Zając T., 2011: Jak kandydaci starają dostać się na studia? Analiza strategii kandydatów na wybrane kierunki studiów na Uniwersytecie Warszawskim, Decyzje 16, 73–104.

Zmuda-Trzebiatowski P., 2016: Dostępność transportowa, a partycypacja w aktywnościach, ubóstwo oraz zagrożenie wykluczeniem społecznym. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe 17(12), 754–759.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.