Kreowanie wizerunku jednostki terytorialnej na przykładzie gminy miejsko-wiejskiej Opoczno

Main Article Content

Klaudia Jakubczyk
Olena Kulykovets
Agnieszka Tul-Krzyszczuk


Słowa kluczowe : wizerunek, marketing terytorialny, narzędzia marketingowe, jednostka terytorialna, gmina miejsko-wiejska, Opoczno
Abstrakt
Celem artykułu jest rozpoznanie narzędzi kreowania wizerunku stosowanych przez władze samorządowe przyczyniających się do rozwoju gminy Opoczno oraz ich ocena przez jej mieszkańców. W części teoretycznej wyjaśniono pojęcia gminy, wizerunku i narzędzi wykorzystywanych do jego kreowania, tzw. marketingu terytorialnego. Jak wynika z przeprowadzonych badań, wizerunek jest ważny dla mieszkańców gminy, a także osób ją odwiedzających. Decyduje on o jakości i poziomie życia mieszkańców, liczbie turystów czy zadowolenia mieszkańców z udogodnień. W części badawczej artykułu oceniono poszczególne działania, które mogły przyczynić się do kreowania wizerunku gminy Opoczno, ale również stanowiły część infrastruktury funkcjonalnej, z której na co dzień korzystali jej mieszkańcy. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że najwyżej ocenianymi działaniami, które mogą wpływać na pozytywny wizerunek gminy Opoczno jest działalność kół gospodyń wiejskich, folklor, organizowanie wydarzeń kulturalnych, promowanie gminy przez sławne osoby, działalność klubów i stowarzyszeń sportowych, a także działania i sukcesy przedsiębiorstw produkcyjnych.

Article Details

Jak cytować
Jakubczyk, K., Kulykovets, O., & Tul-Krzyszczuk, A. (2023). Kreowanie wizerunku jednostki terytorialnej na przykładzie gminy miejsko-wiejskiej Opoczno. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 8(2), 103–120. https://doi.org/10.22630/EIOL.2023.8.2.15
Bibliografia

Balińska A., 2016: Znaczenie turystyki w rozwoju gmin wiejskich na przykładzie obszarów peryferyjnych wschodniego pogranicza Polski, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Barańska M., 2019: Role narzędzi stosowanych przez nadawcę lokalnego w kształtowaniu wizerunku i tożsamości społeczności lokalnej, [w:] E. Jaska, T. Skoczek (red.), Samorząd, marketing terytorialny a media, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 13–20.

Bieńkowska-Gołasa W., Sieczko A., Parzonko A., 2019: Możliwości wykorzystania wydarzeń kulinarnych w marketingu terytorialnym, [w:] E. Jaska, T. Skoczek (red.), Samorząd, marketing terytorialny a media, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 130–132.

Bitkowska A., Chruściel T.J., 2019: Instrumentarium kształtowania wizerunku miasta na przykładzie Szczecinka, [w:] E. Jaska, T. Skoczek (red.), Samorząd, marketing terytorialny a media, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 144–145, 148–149.

Cheniki K., Baziz, A., 2020: Evaluating the ability of local municipalities to promote strong brand image in Algerian cities, GeoJournal of Tourism and Geosites 28(1), 22. (Crossref)

Chrząścik M., 2013: Kreowanie wizerunku jednostek terytorialnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie 97, 413–416.

Czopek M., Chomont-Parzyńska D., Czerwińska D., Kołodziej M., Kudzia R., Morawska B., Ostrowska A., Szymkowiak A., 2016: Rola mediów w kreowaniu wizerunku, Zeszyty Naukowe Uczelni Jana Wyżykowskiego. Studia z Nauk Społecznych 9, 79–94.

Ćwiklińska J., 2015: Rural commune’s website contents in the process of forming its tourist Image. The case of Czosnów, Poland. Service Management, 6–7. (Crossref)

Febrianti V., Oktaviani F., 2020: Community Relation Dalam Menjaga Citra Positif Radio, Jurnal Ilmu Komunikasi 3(2), 37–44. (Crossref)

Gabryjończyk P., Kozłowski K., 2022: Wpływ samorządowych instytucji kultury na kreowanie lokalnego wizerunku turystycznego na przykładzie gminy Piaseczno, Journal of Tourism and Regional Development 17, 50–55. (Crossref)

Grębowiec M., Bankiewicz K., 2020: Marketing i jego znaczenie w sprawnym funkcjonowaniu jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie powiatu mińskiego, Zeszyty Naukowe SGGW. Turytyka i Rekreacja 26(2), 124–128.

Griszel W., 2015: Marka jako instrument marketingu terytorialnego, [w:] A. Szromnik, Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków, 33–46.

Hajduk G., 2022: Postrzeganie Rzeszowa jako marki – wyniki badań, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 49, 119–126. (Crossref)

Jaska E., Werenowska A., 2017: Narzędzia public relations wykorzystywane w kreowaniu wizerunku organizacji pozarządowej, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 118, 81–93. (Crossref)

Kizielewicz J., 2013: Kształtowanie marki i wizerunku miasta Gdynia, jako nadmorskiej destynacji turystycznej, Zeszyty Naukowe SGGW. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 9(58), 243–246.

Kochanowicz Z., Czaplicka J., Bórawski P., 2017: Porównanie wybranych aspektów działań promocyjnych prowadzonych przez gminy wiejskie, miejsko-wiejskie i miejskie, Zeszyty Naukowe SGGW. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 17(66), 84–86. (Crossref)

Kuliavcevaitë S., Kulbeckienë G., Litevkienë N., 2020: The Formed Image of Šiauliai City: The Aspiration of The City Municipality and Its Reflection in The Local Media, Professional Studies: Theory and Practice 22(7), 46–57.

Kusto, B., Wikiński, M., 2022: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg jako instrument finansowy wsparcia rozwoju dróg lokalnych, Zeszyty Naukowe SGGW. Ekonomika i Organizacja Logistyki 7(1), 53–62, https://doi.org/10.22630/EIOL.2022.7.1.4 (Crossref)

Lemanowicz M., 2017: Rola promocji w kreowaniu wizerunku regionu – instrumenty, narzędzia, trendy, Zeszyty Naukowe SGGW. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing 18(67), 88–89. (Crossref)

Lievens F., Slaughter J. E., 2016: Employer Image and Employer Branding: What We Know and What We Need to Know, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior 3, 409–410. (Crossref)

Miejski Dom Kultury Opoczno, 2015: Tramblanka, [źródło elektroniczne] https://www.mdkopoczno.pl/index.php?cat=kola-zainteresowan&page=TRAMBLANKA [dostęp 15.06.2023].

Mrukowska N., 2020: Wizerunek gminy, Wizerunek gminy i jego ochrona, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.

Muszyńska-Szkodzik J., 2017: Na Opoczyńską nutę, Kalejdoskop, [źródło elektroniczne] https://www.e-kalejdoskop.pl/muzyka-a212/na-opoczynska-nute-r7404?fbclid=IwAR2e1TnWe82NJy6EGz-45CnzPT7IOR1dU9ToI6AU9ztxis9TNnyeUDq-y5c/pdf/pdf/pdf/pdf/pdf [dostęp: 15.06.2023].

Nasze Opoczno, 2011: Historia Opoczna, [źródło elketroniczne] http://www.naszeopoczno.pl/o-opocznie/historia-opoczna/ [dostęp: 25.06.2023].

Nowogródzka T., 2010: Rola i znaczenie marketingu terytorialnego na przykładzie Siedlec, Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie 12(85), 85–100.

Oczkowska R., 2015: Kreowanie wizerunku organizacji jako pracodawcy, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów 38(4), 187–191. (Crossref)

Praswary D.S., Darma G.S., 2021: Community Relations Millenial Content Creator in Forming a Brand Image, International Journal of Economics, Business and Accounting Research 5(4), 299–302.

Roztocka K., 2018: CSR w kreowaniu wizerunku marki, Dziennik: Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPID UAM 18, 222–225.

Sekuła A., 2016: Gmina w systemie zarządzania państwem, [w:] A. Sekuła (red.), Meandry Zarządzania, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 57–62.

Szromnik A., 2015: City placement – nowy element w strategii zintegrowanej komunikacji marketingowej miast, [w:] A. Szromnik (red.), Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia, Wydawnictwo edu-Libri, Kraków, 100–103.

Terefenko O., Łonyszyn P., 2018, Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego podstawą zrównoważonego rozwoju nadmorskich gmin w Polsce na przykładzie gminy Rewal, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna 20, 125–126.

Turek W., 2018: Miasta i gminy powiatu opoczyńskiego, [w:] J. Gapys (red.), Powiat Opoczyński Historia i Współczesność, Wydawnictwo Powiat Opoczyński, Opoczno, 272–274.

Urząd Miejski w Opocznie, 2019a: Miasta partnerskie, Gmina Opoczno, [źródło elektroniczne] https://www.opoczno.pl/miasto-i-gmina/miasta-partnerskie/ [dostęp 27.06.2023].

Urząd Miejski w Opocznie, 2019b: Koła gospodyń wiejskich, Gmina Opoczno, [źródło elektroniczne] https://www.opoczno.pl/miasto-i-gmina/n,68075,kolo-gospodyn-wiejskich.html [dostęp: 15.05.2023].

Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95).

Zellma A., 2020: Kreowanie wizerunku zawodowego nauczyciela religii w wybranej prasie internetowej, Studia Warmińskie 57, 195–196. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.