Elektromobilność w publicznym transporcie zbiorowym – dobre praktyki i doświadczenia miast w Polsce

Main Article Content

Konrad Bachanek


Słowa kluczowe : elektromobilność, autobusy elektryczne, publiczny transport zbiorowy
Abstrakt
Przemiany społeczno-gospodarcze w XXI wieku przyniosły ze sobą wiele nowych zmian w stylu życia mieszkańców, systemie wartości społecznych i mobilności miejskiej. W związku z chęcią poprawy jakości życia mieszkańców aglomeracji miejskich, w ciągu ostatnich lat coraz większy nacisk kładziony jest na zagadnienia związane z ekologią. Z tego względu zarówno krajowe, jak i europejskie dokumenty strategiczne wskazujące kierunek rozwoju publicznego transportu zbiorowego narzucają wiele ograniczeń dotyczących negatywnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne. Jednym ze sposobów osiągnięcia ambitnych celów w tym zakresie jest rozwój oraz rozpowszechnienie elektromobilności w miastach. W artykule przedstawiono techniczne, ekonomiczno-społeczne i prawne uwarunkowania elektromobilności w Polsce. Ponadto dokonano przeglądu dobrych praktyk elektromobilności w publicznym transporcie zbiorowym oraz opisano perspektywy dalszego rozwoju polskich miast w aspekcie elektromobilności, oraz dokonano analizy SWOT. Celem artykułu jest identyfikacja czynników, potencjału i ograniczeń wynikających ze wdrożenia elektromobilności w publicznym transporcie zbiorowym w Polsce.

Article Details

Jak cytować
Bachanek, K. (2020). Elektromobilność w publicznym transporcie zbiorowym – dobre praktyki i doświadczenia miast w Polsce. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 5(1), 79–93. https://doi.org/10.22630/EIOL.2020.5.1.7
Bibliografia

Alrowi F., 2017: The importance of intelligent transport systems in the preservation of the environment and reduction of harmful gases, Transportation Research Procedia 24, 197–203. (Crossref)

B.W., n.d.: Inteligentne Systemy Transportowe – korzyści z zastosowania [Intelligent Transport Systems – benefits from the application], Infor. Sektor Publiczny, [electronic source] https://samorzad.infor.pl/temat_dnia/412291,Inteligentne-Systemy-Transportowe-korzysciz-zastosowania.html [access: 29.06.2020] [in Polish].

Bartczak K, 2004: Scenariusze rozwoju ITS w polskim transporcie drogowym w latach 2008–2013, cz. 1 [Scenarios of ITS development in Polish road transport in the years 2008–2013, part 1], Przegląd ITS 1, 19–21 [in Polish].

Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Informacje o ITS [Information about ITS], [electronic source] https://www.cupt.gov.pl/wdrazanie-projektow/its/informacje-o-its [access: 30.06.2020] [in Polish].

Ciepaj E., 2012: Determinanty i obszary implementacji rozwiązań telematycznych w ramach inteligentnych systemów transportowych w miastach [Determinants and areas of implementation of telematic solutions within the framework of intelligent transport systems in cities’], Studia Miejskie 6, 31–40 [in Polish].

Directive 2010/40/EU of the European Parliament and of the Council of 7 July 2010 on the framework for the deployment of Intelligent Transport Systems in the field of collective transport and for interfaces with other transport modes. OJ L207/1, 6.8.2020.

Drive Safely application, [electronic source] https://mobiledrivesafely.com/ [access: 29.06.2020].

Eurostat, 2019: Statistics on European cities, [electronic source] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Statistics_on_European_cities#Population [access: 30.06.2020].

Fabisiak R., 2016: Inteligentny system prowadzi lepiej [An intelligent system drives better], Puls Biznesu, [electronic source] https://www.pb.pl/inteligentny-system-prowadzi-lepiej-828029 [accessed 26.06.2020] [in Polish].

Grant-Muller S., Usher M., 2014: Intelligent Transport Systems: The propensity for environmental and economic benefits, Foresasting & Social Change 82, 152–153. (Crossref)

GUS, Bank Danych Lokalnych, transport i łączność, [electronic source] https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/wymiary [access: 29.06.2020] [in Polish].

ISSA, n.d.: Vision Zero Resources, [electronic source] http://visionzero.global/resources [access: 29.06.2020].

KaT, 2020: Poznań wysoko na liście miast z dużą liczbą kolizji i wypadków [Poznań is high on the list of cities with a large number of collisions and accidents], epoznan.pl, [electronic source] https://epoznan.pl/news-news-105578-poznan_wysoko_na_liscie_miast_z_duza_liczba_kolizji_i_wypadkow [access: 20.06.2020] [in Polish].

Kolosz B., Grant-Muller S., 2015: Extending cost–benefit analysis for the sustainability impact ofinter-urban Intelligent Transport Systems, Enviromental Impact Assessment Review 50, 167–177. DOI: 10.1016/j.eiar.2014.10.006 (Crossref)

Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego, 2019: Wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku [Road accidents in Poland in 2018], Warsaw [in Polish].

Koźlak A, 2008: Inteligentne systemy transportowe jako instrument poprawy efektywności transportu [Intelligent Transport Systems as an instrument to improve transport efficiency], Logistyka 2 (CD) [in Polish].

Krawczyk B., 2017: Polskie miasta inwestują w ITS [Polish cities are investing in ITS], Portal Komunalny.pl, [electronic source] https://portalkomunalny.pl/polskie-miasta-inwestujaw-its-357841/ [access: 29.06.2020] [in Polish].

Madej Ł., 2018: Polskie miasta są coraz bardziej smart [Polish cities are getting smarter], inżynieria.com, [electronic source] https://inzynieria.com/drogi/wiadomosci/53975,polskie-miastasa-coraz-bardziej-smart [access: 29.06.2020] [in Polish].

McQueen B, McQueen J., 1999: Intelligent Transportation Systems Architectures, Artech House, Boston, London.

Mitsaki E., Iordanopoulos P., Minitsis E., Mamarikas S., 2015: Intelligent transport systems deployment in Thessaloniki: Assessment of costs and benefits, Spatium 33, 26–32. (Crossref)

Motofakty.pl, 2017: Odcinkowy pomiar prędkości. Gdzie działa system? [Sectional speed measurement. Where does the system work?], [electronic source] https://www.motofakty.pl/artykul/galeria/odcinkowy-pomiar-predkosci-gdzie-dziala-system/2.html [access: 30.06.2020] [in Polish].

Oficjalny Serwis Bydgoszczy, 2019: Inteligentne systemy transportowe [Intelligent transport systems], [electronic source] https://www.bydgoszcz.pl/rozwoj/inteligentna-bydgoszcz/nowoczesny-transport-i-komunikacja/inteligentne-systemy-transportowe/ [access: 29.06.2020] [in Polish].

Oskarbski J., Jamroz K., 2006: TRISTAR platformą przyszłej integracji transportu w Aglomeracji Trójmiejskiej [TRISTAR as a platform for future integration in the Tri-City agglomeration], Ekonomika Transportu i Logistyka, 393–406 [in Polish].

European Communities, 2004: Planning a modern transport system. A guide to Intelligent Transport System architecture. Selwon A., Roman K., 2017: Wpływ Inteligentnych Systemów Transportowych na redukcję kongestii w miastach [The influence of Intelligent Transport Systems on the reduction of congestion in cities], Autobusy 3, 28–32 [in Polish].

Smirnov A., Kashevnik A., Shilov N., 2014: Infomobility for “Car-Driver” Systems: Reference Model and Case Study, [in]: L.M. Camarinha-Matos and H. Afsarmanesh (eds), Collaborative Systems for Smart Networked Environments, 15th IFIP WG 5.5 Working Conference on Virtual Enterprises, PRO-VE 2014 Amsterdam, The Netherlands, October 6–8, Proceedings, Springer, Heidelberg, NewYork, Dordrech, London, 434, 739-748. (Crossref)

Sumara A., 2019: Największe miasta świata – Ranking 2019. W których miastach mieszka więcej niż 10 mln osób? [The largest cities in the world – Ranking 2019. Which cities are home to more than 10 million people?], Inżynieria, [electronic source] https://inzynieria.com/budownictwo/rankingi/48810,najwieksze-miasta-swiata-ranking-2019,pozycja-rankingu-tokio-japonia-37-5mln-mieszkancow [access: 30.06.2020] [in Polish].

Szczukiewicz M., 2004: Inteligentne systemy sterowania ruchem miejskim [Intelligent city traffic control systems], Computer World, [electronic source] https://www.computerworld.pl/news/Inteligentne-systemy-sterowania-ruchem-miejskim,308608,3.html [access: 30.06.2020] [in Polish].

Tomaszewska E.J., 2016: Inteligentne systemy transportowe w miastach – analiza studiów przypadku [Intelligent transport systems in cities – case study analysis], Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(9), 2, 129–142 [in Polish].

Tomtom, 2019: Traffic Index, [electronic source] https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ranking/?country=PL [access: 30.06.2020].

Transport for London, 2007: Impacts monitoring. Fifth Annual Report, July, [electronic source] www.tfl.gov.uk/assets/downloads/fifth-annual-impacts-monitoring-report-2007-07-07.pdf [access: 30.06.2020].

Tsamis A., Gibson G., Biedka M., Löhr E., Levin S., Figg H., Skinner I., 2018: Support study for the ex-post evaluation of the ITS Directive 2010/40/EU. Final report Study contract no. MOVE/B4/SER/2016-237?SI2.760668, European Commission, Luxembourg.

Worldsensing, The 3 Key Drivers Of Urban Mobility Management, [electronic source] https://blog.worldsensing.com/smart-cities/3-drivers-urban-mobility-management/ [access: 30.06.2020].

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.