Analiza dostosowania usług oferowanych na terenie Lotniska Chopina w Warszawie do potrzeb pokolenia Z 

Main Article Content

Teresa  Gądek-Hawlena
Weronika Kilian


Słowa kluczowe : pokolenie Z, usługi, potrzeby, zachowania
Abstrakt
Czas i wydarzenia rozgrywające się w określonych jego przedziałach kształtują zachowania charakterystyczne dla danego pokolenia. Zachowania te są widoczne w obszarze usług, zwłaszcza tych, które wiążą się z przemieszczaniem. Celem artykułu było rozpoznanie oraz ocena dostosowania do potrzeb usług oferowanych na terenie Lotniska Chopina w Warszawie z perspektywy pokolenia Z. Z badań przeprowadzonych za pomocą kwestionariusza ankiety wynika, że osoby określane jako pokolenie Z pozytywnie oceniają dostęp do większości usług na terenie lotniska. Elementami, które według nich należałoby zmienić, są liczba miejsc do ładowania sprzętu elektronicznego, wypoczynku oraz uzupełniania wody. Badania wykazały też, że 17% respondentów nie wie o istnieniu strony internetowej lotniska, co wydaje się dużym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę badaną grupę osób. Jednak ci ankietowani, którzy 

Article Details

Jak cytować
Gądek-Hawlena, T., & Kilian, W. (2025). Analiza dostosowania usług oferowanych na terenie Lotniska Chopina w Warszawie do potrzeb pokolenia Z . Ekonomika I Organizacja Logistyki, 9(4), 25–36. https://doi.org/10.22630/EIOL.2024.9.4.26
Bibliografia

Airport Dimensions, 2024: Airport Experience Research 2024. AX24: The Age of The Airport Experience, Global Airport Research 2024. Pdf.

AirportNews.com, 2019: SITA: Millennials, Gen Z to Drive Airport Tech. Pobrano z: https://www.airportxnews.com/sita-millennials-gen-z-airport-tech/ (dostęp: 07.02.2025).

Chomicka A., Cież M., 2022: Psychologiczna charakterystyka pokolenia Z. Przegląd badań. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN.

Czerw A., 2008: Satysfakcja i lojalność klienta na rynku farmaceutycznym. Warszawa: Wyd. CEDEWU.

Daroń M., Wilk M., 2018: Doskonalenie wybranych obszarów obsługi klienta na przykładzie portu lotniczego. Nowoczesne Systemy Zarządzania 13(3), 53–66.

EHL Graduate School, 2024: Adapting to the Customer Service Preferences of Gen Z and Millennials. Pobrano z: https://hospitalityinsights.ehl.edu/gen-z-customer-experience-strategy (dostęp: 07.02.2025).

Gądek-Hawlena T., Żabinska T., 2017: Transport w turystyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Han H., Shim C., Lee W. S., Kim W., 2019: Product performance and its role in airline image generation and customer retention processes: Gender difference. Journal of Travel & Tourism Marketing 36(4), 536–548.

Hołderna-Mielcarek B., Kubas K.A., Kujawa A., 2024: Turystyka miejska pokolenia Z w kontekście marketingu 3.0. Turystyka Kulturowa 3(132), 105–129.

Hysa B. 2016: Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, (97), 385-398.

Kaleta M., 2019: Decyzje konsumentów a założenia ekonomii behawioralnej. Catallaxy 4(1), 5–12.

Karşıgil E., Sak F. S., 2023: The Effects of Social Media on the Purchasing Behaviour of Airline Customers (Generation Y and Z). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10(2), 690–707.

Kotler P., 2005: Marketing. Poznań: Wydawnictwo REBIS.

Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I., 2021: Marketing 5.0. Technologie Nex Tech, Warszawa: MT Biznes.

Loan P. N. T., Hoang M. N. V., 2023: Generation Z’s Travel Trend and Behavior: A Systematic Literature. Journal of Economics, Finance and Management Studies 6(4), 1511–1519.

LotniskoChopina.pl, 2024: Pasażer. Pobrano z: https://www.lotnisko-chopina.pl/ (dostęp: 11.05.2024).

NextPark.pl, 2023: Ile terminali ma lotnisko Chopina? Eksploracja głównego portu lotniczego polski. Pobrano z: https://nextpark.pl/pl/blog/ile-terminali-ma-lotnisko-chopina/ (dostęp: 11.05.2024).

Nieżurawski L., Pawłowska B., Witkowska J., 2010: Satysfakcja klienta. Strategia – pomiar – zarządzanie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Nuyken M., Zilbershtein D., Rauf A., 2022: Generation Z’s perspective on restaurant service quality. Research in Hospitality Management 12(3), 309–318.

Palnychenko D., 2017: Perception of Service in Airlines: A comparison of Generation X and Generation Y. Vienna: Modul University.

Port-Lotniczy.pl: Lotnisko Warszawa [WAW] – Fryderyka Chopina. Pobrano z: https://port-lotniczy.pl/polska/warszawa-okecie-waw/ (dostęp: 05.02.2025).

Robinson V. M., Schänzel H. A., 2019: A tourism inflex: Generation Z travel experiences. Journal of Tourism Futures 5(2), 127–141.

Rue P., 2018: Make way, Millennials, here comes Gen Z. About Campus 23(3), 5–12.

Skowronek I., 2012: Marketing doświadczeń: od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

Wolniak R., Zendla S., 2015: Satysfakcja klienta organizacji usługowej na przykładzie portu lotniczego. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie 77, 291–309.

Wolny A., Wolniak R., 2018: Ocena poziomu jakości usług świadczonych przez Port Lotniczy w Pyrzowicach. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie 131, 595–609.

Zięba K., 2010: Czynniki kształtujące zachowania nabywcze młodych konsumentów. Ekonomiczne Problemy Usług 54, 271–279.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.