Logistyka usług w firmach ubezpieczeniowych i jej znaczenie w kształtowaniu relacji z klientami

Main Article Content

Justyna Iwaszkiewicz-Góralska


Słowa kluczowe : ubezpieczenia, kanał sprzedaży, dystrybucja, agent, klient
Abstrakt
Firmy ubezpieczeniowe aktywne na polskim rynku ubezpieczeń wykorzystują różnorodne kanały dystrybucji swoich produktów. Zapewnia im to docieranie do nowych klientów i wzrost sprzedaży. Dystrybucja ubezpieczeń jest procesem wyjątkowym ze względu na specyficzny produkt, jakim jest ubezpieczenie. Wraz z rozwojem sektora ubezpieczeń wykształciło się wiele form sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Wśród nich nadal dominuje sprzedaż tradycyjna face-to-face. Pomimo pojawienia się wielu alternatywnych form kontaktu jest ona nadal najbardziej popularnym kanałem dystrybucji ubezpieczeń w Polsce. W opracowaniu przybliżono organizację procesu logistyki ubezpieczeń w Polsce. Wskazano również kryteria przydatne w wyborze polityki dystrybucyjnej. Celem artykułu jest scharakteryzowanie wybranych kanałów dystrybucji usług ubezpieczeniowych oraz wskazanie najbardziej powszechnego kanału sprzedaży ubezpieczeń w Polsce.

Article Details

Jak cytować
Iwaszkiewicz-Góralska, J. (2016). Logistyka usług w firmach ubezpieczeniowych i jej znaczenie w kształtowaniu relacji z klientami. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 1(2), 15–26. https://doi.org/10.22630/EIOL.2016.1.2.12
Bibliografia

Borkowski T., 2006: Między klientem a ubezpieczycielem, Gazeta Bankowa 20 (916), 21.

Kaczała M., 2004: Warunki kształtowania polityki dystrybucji w zakładzie ubezpieczeń [w] Studia z ubezpieczeń gospodarczych i społecznych, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu 46, 190–193.

KNF, 2015: Dane roczne. Biuletyn Roczny. Rynek ubezpieczeń 2014. Część V. Sprawozdanie statystyczne KNF-02 (tablice V.5 i V.6).

Kufel-Siemińska A., 2004a: Role kanału dystrybucji usług ubezpieczeniowych, Marketing i Rynek 11, 15.

Kufel-Siemińska A., 2004b: Zmiany strukturalne w kanałach dystrybucji usług ubezpieczeniowych, Wiadomości Ubezpieczeniowe 9/10, 14–19.

Kufel-Siemińska A., 2008: Bank jako uczestnik kanału dystrybucji usług ubezpieczeniowych [w] Ubezpieczenia wobec wyzwań XXI wieku, W. Ronka-Chmielowiec (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, s. 176–178.

Małek R., 2005: Zmiany w dystrybucji, Home & Market 4, 42.

Nowatorska-Romaniak B., 2013: Czynniki wpływające na zachowania klientów indywidualnych na rynku ubezpieczeń majątkowych [w] Marketing przyszłości. Problemy zarządzania, finansów i marketingu 32, Zeszyty Naukowe 777, 244.

Obstawski Z., 2005: Dystrybucja produktów ubezpieczeniowych przez organizacje sieciowe [w] Strategie i logistyka organizacji sieciowych, J. Witkowski (red.), Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu 1078, 364–365.

Plichta J., 2003: Internet jako nowy kanał komunikacji i dystrybucji usług ubezpieczeniowych – uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Prace z zakresu handlu i inwestycji rynkowych, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 624, 123.

Zielińska-Kurpiel B., 2004: Dystrybucja ubezpieczeń na życie w Polsce poprzez sieć pośredników ubezpieczeniowych a alternatywne kanały dystrybucji, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie 51, 96–104.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.