Zarządzanie systemem transportu pasażerskiego w okresie pandemii COVID-19 na przykładzie PKP Intercity S.A.

Main Article Content

Robert Czerniak


Słowa kluczowe : pandemia, obostrzenia, transport kolejowy, COVID-19
Abstrakt
Pandemia COVID-19, która wybuchła w 2020 roku, stanowi istotny punkt zwrotny mający bezpośredni wpływ na funkcjonowanie PKP Intercity S.A. w 2021 roku, a pośrednio również w kolejnych latach jej działalności. Wprowadzane przez rząd obostrzenia wpływały na decyzje, jakie podejmował zarząd spółki oraz powołany w niej sztab kryzysowy. Analiza skutków tych decyzji zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie stanowi przedmiot niniejszego opracowania. Celem artykułu jest również zaprezentowanie i próba oceny podjętych przez PKP Intercity S.A. decyzji zarządczych w zakresie dostosowania funkcjonowania spółki do warunków pandemii w 2020 roku. Analizie poddane zostały najważniejsze działania podejmowane przez PKP Intercity S.A. oraz jej spółki zależne – WARS S.A. i PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. – zarówno w obszarze handlowym, jak i eksploatacyjnym w okresie od marca (4 marca 2020 r. stwierdzono pierwszy w Polsce przypadek zarażenia wirusem SARS-CoV-2) do końca grudnia 2020 roku. W artykule opisano również realizację przez spółkę szeregu projektów, m.in. inicjatywy „LOT do domu” (we współpracy z PLL LOT S.A. i PKS POLONUS S.A.) czy tzw. pociągów ewakuacyjnych służących do przewozu obywateli litewskich i ukraińskich z terenu Niemiec i Czech.

Article Details

Jak cytować
Czerniak, R. (2025). Zarządzanie systemem transportu pasażerskiego w okresie pandemii COVID-19 na przykładzie PKP Intercity S.A. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 10(1), 5–21. https://doi.org/10.22630/EIOL.2025.10.1.1
Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty