Działania proekologiczne w sklepach internetowych z produktami żywnościowymi

Main Article Content

Dariusz Strzębicki


Słowa kluczowe : działania proekologiczne, logistyka, zrównoważony rozwój, handel elektroniczny, produkty żywnościowe
Abstrakt
Celem artykułu była identyfikacja i porównanie działań proekologicznych podejmowanych przez sklepy internetowe z produktami żywnościowymi w ich procesach logistycznych. Dla realizacji tego celu u przeprowadzono badania content analysis stron internetowych polegające na identyfikacji, kategoryzacji i zliczaniu zmiennych reprezentujących treści. Badania wykazały, że sklepy internetowe stosują zróżnicowane działania proekologiczne w logistyce. Najczęściej występujące treści zidentyfikowane na analizowanych stronach internetowych sklepów wskazywały na zastosowanie opakowań przyjaznych środowisku.

Article Details

Jak cytować
Strzębicki, D. (2024). Działania proekologiczne w sklepach internetowych z produktami żywnościowymi. Ekonomika I Organizacja Logistyki, 9(1), 113–122. https://doi.org/10.22630/EIOL.2024.9.1.7
Bibliografia

Baluch A., 2023: 38 E-Commerce Statistics Of 2023, [źródło elektroniczne] https://www.forbes.com/advisor/business/ecommerce-statistics [dostęp: 14.07.2023].

Carlin C., 2019: Tokyo Pack Introduces Innovative Plastic Packaging Ideas from Asian Exhibitors, Plastics Engineering 75(1), 8–13, https://doi.org/10.1002/peng.20052

Izba Gospodarki Elektronicznej, 2021: Raport E-Izby 2021, [źródło elektroniczne] https://eizba. pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-Odpowiedzialny-E-commerce-2021.pdf [dostęp: 20.05.2023].

Grzybowska-Brzezińska M., Rudzewicz A., 2016: Handel elektroniczny artykułami żywnościowymi z perspektywy klienta, Problemy Zarządzania 1(57), 166–175, https://doi.org/10.7172/1644-9584.57.10

Klemke-Pitek M., Majchrzak M., 2022: Pro-Ecological Activities and Shaping the Competitive Advantage of Small and Medium-Sized Enterprises in the Aspect of Sustainable Energy Management, Energies 15, 2192, 1–23, https://doi.org/10.3390/en15062192

Landi D., Germani M., Marconi M., 2019: Analyzing the environmental sustainability of glass bottles reuse in an Italian wine consortium, Procedia, CIRP 80, 399–404, https://doi.org/10.1016/j.procir.2019.01.054

Lu S., Yang L., Liu, W., Jia L., 2020: User preference for electronic commerce overpackaging solutions: Implications for cleaner production, Journal of Cleaner Production 258, 120936, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120936

Neuendorf K.A., 2002: The Content Analysis Guidebook, Sage Publications, Thousand Oaks, 1–282.

Olah J., Kitukutha N., Haddad H, Pakurar M., Mate D., Popp J., 2019: Achieving Sustainable E-Commerce in Environmental, Social and Economic Dimensions by Taking Possible Trade-Offs, Sustainability 11, 89, 1–23, https://doi.org/10.3390/su11010089

Popescu G.H., 2015: E-commerce effects on social sustainability. Economics, Management, and Financial Markets, Addleton Academic Publishers 10(1), 80–85, [źródło elektroniczne] https://galeapps.gale.com [dostęp: 10.05.2023].

Prandecki K., Sadowski M., 2010: Międzynarodowa ewolucja ochrony środowiska, LAM – Wydawnictwo Akademii Finansów, Warszawa.

Rita P., Ramos R.F., 2022: Global Research Trends in Consumer Behavior and Sustainability in E-Commerce: A Bibliometric Analysis of the Knowledge Structure, Sustainability, 14, 9455, https://doi.org/10.3390/su14159455

Szprenglewski B., 2019: Znaczenie ekologistyki w gospodarce i w działalności firm logistycznych, Ekonomika i Organizacja Logistyki 4(1), 20, 79–90, https://doi.org/10.22630/EIOL.2019.4.1.7

Tennant-Wood R., 2003: Going for Zero: A Comparative Critical Analysis of Zero Waste Events in Southern New South Wales, Australasian Journal of Environmental Management 10(1). 46–55, https://doi.org/10.1080/14486563.2003.10648572

Varzinskas V., Markeviciute Z., 2020: Sustainable Food Packaging: Materials and Waste Management Solutions, Journal of Environmental Research, Engineering and Management 76(3), 154–164, https://doi.org/10.5755/j01.erem.76.3.27511

Verallia, 2020: Reimagining reuse for the circular economy of glass: Stakeholder Perspectives Series, Report, [źródło elektroniczne] https://www.verallia.com/re-use/en/publication/contents/templates/VERALLIA_WHITE-BOOK_EN.pdf [dostęp: 22.05.2023].

Weber-Snyman A., Badenhorst-Weiss J., 2016: Challenges in last mile logistics of e-grocery retailers: A developing country perspective, Conference: The International Purchasing and Supply Education and Research Association (IPSERA), Dortmund, Germany.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.