Ekonomika i Organizacja Logistyki https://eiol.sggw.edu.pl/ <p>W Zeszytach Naukowych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Logistyki publikowane są wyniki teoretycznych i empirycznym oryginalnych badań naukowych z zakresu logistyki w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Czasopismo pełni funkcję platformy wymiany wiedzy i doświadczeń ludzi nauki oraz przedstawicieli praktyki gospodarczej, których zainteresowania naukowe i działania skupiają się wokół procesów logistycznych w przedsiębiorstwach.<a href="https://eiol.sggw.edu.pl/about"> (więcej)</a></p> pl-PL elzbieta_szymanska@sggw.edu.pl (Redakcja czasopisma ) wydawnictwo@sggw.edu.pl (Tomasz Ruchniewicz) Tue, 17 Jan 2023 00:00:00 +0000 OJS 3.3.0.7 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Europejski Zielony Ład w branży transportowej https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6730 <p>Celem opracowania było wskazanie przyszłych przeobrażeń i wyzwań, przed jakimi stoi sektor transportu w procesie realizacji koncepcji Europejskiego Zielonego Ładu (European Green Deal), dla którego pakietem wykonawczym jest Fit for 55 (gotowi na 55%). Opracowanie podaje istotę, założenia i narzędzia realizacji przywołanej koncepcji w obszarze transportu i jego gałęzi. Komisja Europejska w tym zakresie preferuje inwestycje w przewozy kolejowe oraz wodne śródlądowe z jednoczesnym promowaniem pojazdów elektrycznych i przewozów intermodalnych. Na podstawie kwestionariusza ankiety przeprowadzonej na grupie 60 osób (przedstawiciele przedsiębiorstw transportowych) pozyskano wiedzę dotyczącą znajomości zagadnień (kierunków zmian, wyzwań) z obszaru European Green Deal oraz pakiertu Fit for 44. Przeprowadzone badania wskazują, iż znajomość zagadnienia Europejskiego Zielonego Ładu nie idzie w parze z przeświadczeniem respondentów o konieczności wdrażania tego konceptu w obecnej sytuacji gospodarczej Polski. Aż 55% badanych wyraża przekonanie o konieczności odłożenia w czasie lub zrezygnowania z wdrażania przedsięwzięć tworzących Europejski Zielony Ład.</p> Agnieszka Bekisz, Michał Kruszyński Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6730 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000 Problemy kadrowe branży transportowej – rola kierowcy w procesie transportu https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6731 <p>Transport odgrywa kluczową rolę w rozwoju gospodarczym, zapewnia mobilność ludzi, dóbr i informacji, co ułatwia handel, produkcję i dystrybucję w skali globalnej. Transport umożliwia przemieszczanie towarów z jednego miejsca do drugiego, co jest priorytetowe dla handlu i wymiany towarowej. Bez transportu wiele branż nie mogłoby istnieć, a globalizacja i handel międzynarodowy byłby niemożliwe. Dzięki transportowi przedsiębiorstwa mogą eksportować swoje produkty na całym świecie, co pozwala na zwiększenie zysków i rozwoju gospodarczego. Transport jest niezbędnym elementem w prowadzeniu przedsiębiorstwa. Dzięki niemu podmiot gospodarczy może dostarczać swoje produkty do sklepów, klientów, fabryk czy hurtowni. Obecnie branża transportowa mierzy się z trudnościami w pozyskiwaniu i zatrudnianiu wykwalifikowanych kierowców, co prowadzi do problemów z realizacją zamówień i opóźnień w dostawach. Głównym celem opracowania było rozpoznanie skali braku pracowników w przedsiębiorstwach transportowych, a także ocena poziomu trudności pozyskania kierowców. Do osiągnięcia celu wykorzystano literaturę przedmiotu oraz przeprowadzono badania ankietowe za pośrednictwem Internetu. W badaniach wzięło udział 461 respondentów z różnych regionów Polski. W wyniku prowadzonych badań i analiz uzyskano informacje, że przedsiębiorstwa transportowe ciągle zmagają się z problem niedoboru wykwalifikowanych pracowników – kierowców zawodowych. Mimo dużych niedoborów w zawodzie kierowcy oraz narastających problemów z ich pozyskiwaniem, zauważalnym problemem jest brak oryginalnych strategii, metod i narzędzi, którymi dysponują przewoźnicy w celu rozwiązania tych trudności.</p> Sandra Duda, Anna Duczkowska, Joanna Rut Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6731 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000 E-handel poprawą efektywności logistycznego łańcucha dostaw pomiędzy handlem a klientem detalicznym w dobie kryzysu COVID-19 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6732 <p>Czas pandemii spowodował zmiany w dotychczasowych przyzwyczajeniach, ale także oczekiwania konsumentów. Polskie firmy stanęły przed wyzwaniem dostosowania się do powstałych w tych realiach warunków. Lockdown i ograniczenia w handlu stacjonarnym pod wpływem zaistniałej sytuacji sprawiły, że znacznie zwiększyła się liczba zakupów dokonywanych przy pomocy Internetu. Przedłużający się lockdown, który przez wielu utożsamiany był z pracą zdalną lub przymusowym, długotrwałym przebywaniem w domu, doprowadził do wzrostu zainteresowania zakupami online. Pandemia COVID-19 stała się odpowiednim środowiskiem dla rozwoju e-handlu, który w wielu sytuacjach przyczynił się do rozwoju cyfryzacji biznesu i wielu nowoczesnych technologii cyfrowych. Odporny na koronawirusa e-handel sprawił wzrost innowacyjności i pobudził gospodarkę, stymulując rynek logistyczno-magazynowy oraz poprawiając efektywność logistycznego łańcucha dostaw, nadając ostatecznie nowy wymiar współczesnemu handlowi. W reakcji na pandemię COVID-19 władze wielu państw wprowadziły liczne ograniczenia wolności obywatelskich, których skutki były dostrzegalne w sferze konsumpcji, handlu i logistyce. Respondenci potwierdzili, że zwiększyli liczbę zakupów elektronicznych, jednocześnie nie ograniczając zakupów stacjonarnych, oczywiście poza czasem lockdownu. Celem pacy było wskazanie wpływu pandemii COVID-19 na rozwój e-handlu w logistycznej obsłudze klienta.</p> Krzysztof Kud, Marian Woźniak Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6732 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000 Perspektywy rozwoju zielonych powierzchni magazynowych w Polsce https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6733 Wymagania unijne ukierunkowane są na niskoemisyjność i wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, przekładając się również na gospodarkę magazynową i trendy w logistyce. Inwestorzy oraz najemcy powierzchni magazynowych są coraz bardziej zainteresowani aspektem ekologicznym. Wcześniej ta kwestia była kojarzona głównie z aspektem wizerunkowym, jednak obecnie wiąże się ona również z energooszczędnością, która przekłada się na korzyści ekonomiczne. W ostatnich latach obserwowany jest coraz większy popyt na powierzchnie magazynowe w Polsce, szczególnie w obszarze „Wielkiej Piątki”. Tym samym widoczne jest zwiększone zainteresowanie powierzchniami magazynowymi, które posiadają certyfikację wielokryterialną budynków. Certyfikacja ta jest związana z potwierdzeniem proekologiczności obiektu i stanowi sprawdzoną informację dla inwestorów. W Polsce tematyka zielonych powierzchni magazynowych wraz z ich certyfikacją jest tematem zainteresowania dopiero od kilku lat i uwzględnia najnowsze dane w kontekście certyfikacji budynków w Polsce, w tym powierzchni magazynowych. Publikacja prezentuje przegląd polskiej literatury przedmiotu, stanowiąc jednocześnie próbę określenia perspektyw omawianej branży. Ilona Lekka-Porębska Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6733 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000 Koncepcja unowocześnienia procesów logistycznych w przedsiębiorstwie produkcyjnym – studium przypadku https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6734 Współczesny dynamiczny rozwój gospodarczy wymusza ciągłe unowocześnianie procesów logistycznych w przedsiębiorstwach. W praktyce głównym celem tego unowocześniania jest poprawa efektywności lub redukcja kosztów tych procesów. Sprawne funkcjonowanie procesów logistycznych jest fundamentalne dla działalności każdej firmy, dlatego przedsiębiorstwa nieustannie dążą do doskonalenia obszarów logistycznych, w szczególności tych, które wymagają optymalizacji. Realizacja koncepcji unowocześniania może obejmować wiele działań, takich jak wykorzystanie nowoczesnych technologii, optymalizację procesów, wprowadzenie zmian organizacyjnych, czy też modyfikację struktury przedsiębiorstwa. Stałe poszukiwanie nowych narzędzi, technik, systemów, technologii i metod usprawniających działalność stanowi cechę charakterystyczną dla zarządzania przedsiębiorstwem. Celem opracowania było rozpoznanie głównych problemów funkcjonalnych w ramach działalności przedsiębiorstwa oraz zaproponowanie zmian mających na celu zwiększenie efektywności operacyjnej i umocnienie pozycji konkurencyjnej na rynku. W wyniku przeprowadzonych badań i analiz zdiagnozowano problemy funkcjonalne związane z przestarzałym i niewłaściwie funkcjonującym parkiem maszynowym oraz nieefektywnym zarządzaniem. Badania wykazały, że niska wydajność parku maszynowego wpłynęła na zauważalnie częste i powtarzające się problemy z jakością produkowanych wyrobów. W związku z tym zaproponowano zmiany w funkcjonowaniu. Ich celem jest usprawnienie procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, zwiększenie jakości produkowanych wyrobów, szybkości i efektywności działań, a także poprawa komfortu pracy i bezpieczeństwa pracowników. Joanna Rut, Paweł Andrzejczyk, Dawid Meyer Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6734 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000 Wpływ kryzysu energetycznego na funkcjonowanie transportu publicznego w Polsce i Europie https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6735 <p>Artykuł ma charakter przeglądowy i dotyczy analizy działań władz miejskich w Polsce i Europie w obliczu kryzysu energetycznego dla sprawnego funkcjonowania komunikacji miejskiej oraz zachowania płynności finansowej samorządów. W pierwszej części przedstawiono przyczyny kryzysu energetycznego w Polsce i Europie. W kolejnym etapie zaprezentowano kilka przykładów działań europejskich samorządów w kontekście pojawienia się kryzysu. W trzeciej części autor dokonał analizy sytuacji polskich samorządów w okresie kryzysu energetycznego w obszarze funkcjonowania komunikacji miejskiej. Stwierdzono, że kryzys energetyczny istotnie wpływa na sytuację ekonomiczną miejskiego transportu publicznego w Polsce i Europie na wiele sposobów. Największym obciążeniem budżetów samorządów i przewoźników był znaczny wzrost cen paliw i energii elektrycznej. To skłoniło większość władz do podniesienia cen biletów, a także do zmniejszenia częstotliwości kursowania komunikacji.</p> Sławomir Stec Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6735 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000 Metaverse w zarządzaniu hotelami w dobie cyfrowej transformacji https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6736 Obecnie transformacja cyfrowa i rozwój technologii metaverse jest, obok zaawansowanej analityki danych, w centrum zainteresowania branży hotelarskiej. Powoduje zmiany w modelach gospodarczych i biznesowych. Celem badawczym opracowania jest szersza ocena metaverse oraz wskazanie potencjału i zagrożeń jakie niesie ze sobą rozwój tej technologii w branży hotelarskiej. Zaproponowano przyszłe kierunki badań dla zainteresowanych badaczy. Metaverse reprezentuje wielki potencjał dla firm, pomagając pokonać fizyczne granice, jednocześnie tworząc przestrzeń dla ekscytujących doświadczeń i zachwytu klientów, znaczących interakcji i świadomości marki. Wzmacniają komunikację i relacje z klientami, procesy decyzyjne klientów, gościnność i unikalne, spersonalizowane doświadczenia gości. Hotele muszą być gotowe na dostosowanie się do tej zmieniającej się technologii, aby zachować znaczenie na konkurencyjnym rynku. Jednocześnie istnieją obawy dotyczące etycznego, bezpiecznego i integracyjnego do świadczenia metaverse. Agnieszka Tul-Krzyszczuk Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6736 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000 Postawy przedsiębiorców członków klastrów w podejmowaniu działań CSR https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6737 <p>W artykule omówiono, jak przedsiębiorcy, członkowie klastra budują swoją reputację poprzez działania z zakresu CSR. Artykuł ma charakter koncepcyjny. Jego celem jest przedstawienie modelu koncepcyjnego oraz propozycji badawczych odnoszących się do postaw i działań przedsiębiorców klastra w zakresie CSR, a także wpływu tych działań na budowanie reputacji i udzielanie rekomendacji przez członków klastra. Model koncepcyjny został przedstawiony na podstawie literatury przedmiotu. Przedsiębiorcy podejmują działania społecznie odpowiedzialne w nadziei, że będą dobrze postrzegani przez innych członków klastra. Dzięki swojej reputacji są rekomendowani przez członków klastra, co z kolei umożliwia im budowanie sieci współpracy w klastrze.</p> Barbara Wyrzykowska Prawa autorskie (c) 2023 SGGW https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/6737 Sat, 17 Dec 2022 00:00:00 +0000