https://eiol.sggw.edu.pl/issue/feedEkonomika i Organizacja Logistyki2024-10-01T16:46:44+00:00Redakcja czasopisma elzbieta_szymanska@sggw.edu.plOpen Journal Systems<p>W Zeszytach Naukowych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Logistyki publikowane są wyniki teoretycznych i empirycznym oryginalnych badań naukowych z zakresu logistyki w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Czasopismo pełni funkcję platformy wymiany wiedzy i doświadczeń ludzi nauki oraz przedstawicieli praktyki gospodarczej, których zainteresowania naukowe i działania skupiają się wokół procesów logistycznych w przedsiębiorstwach.<a href="https://eiol.sggw.edu.pl/about"> (więcej)</a></p>https://eiol.sggw.edu.pl/article/view/9996Wybrane charakterystyki produktów a sukces rynkowy nowych produktów spożywczych w opiniach nabywców finalnych2024-10-01T16:27:34+00:00Sebastian Białoskurskisb79@interia.plWioletta Wróblewskawioletta.wroblewska@up.lublin.plArtykuł ma charakter badawczy i dotyczy nowych produktów spożywczych. Celem artykułu jest określenie sposobów interpretowania przez nabywców finalnych pojęcia nowego produktu spożywczego oraz poznanie ich opinii na temat nowych wyrobów spożywczych w kontekście potencjalnych preferencji nabywców i zainteresowania produktami spożywczymi o zróżnicowanych charakterystykach. Ponadto, w artykule podjęto rozważania na temat przyczyn niskiego wskaźnika sukcesu rynkowego nowych wyrobów. W celu pozyskania danych źródłowych na temat nowych produktów zastosowano badania ankietowe. Narzędziem badawczym była elektroniczna wersja kwestionariusza ankiety (CAWI). Zasięg przestrzenny badania obejmował cały kraj. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że pojęcie nowego produktu utożsamiane było przez ankietowanych przede wszystkim z produktem o zmodyfikowanym składzie. Ponadto badani poszukują głównie nowych wyrobów mających więcej zastosowań oraz zaspokajających kilka potrzeb. Niskie powodzenie rynkowe wielu nowych produktów to wynik mało wyrazistej ich oferty. Można również zauważyć, że opinie ankietowanych na temat źródeł sukcesu rynkowego wyrobów spożywczych oraz ich porażki wzajemnie ze sobą korespondują.2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGWhttps://eiol.sggw.edu.pl/article/view/9997Ekologistyczne opakowania jako zgodna ze środowiskiem alternatywa2024-10-01T16:27:32+00:00Sabina Ćwikowskasabina.cwikowska@student.put.poznan.plViktoriia Hudzviktoriia.hudz@student.put.poznan.pl<p>Popularne opakowania z tworzyw sztucznych oraz innych surowców były bardzo powszechne jeszcze w latach 90. XX wieku, a dziś społeczeństwo jest świadome ich negatywnego wpływu na planetę. Plastik rozkłada się bardzo wolno, a tym samym może pozostawać w środowisku przez setki lat. Tego typu opakowania już podczas produkcji generują niebezpieczne substancje – powstają wtedy między innymi związki węgla, siarki czy metali ciężkich. W artykule podjęto problematykę szkodliwych opakowań oraz przedstawiono negatywne skutki związane z ich używaniem. Ponadto zdefiniowano podstawowe pojęcia z zakresu ekologistycznych opakowań oraz zaprezentowano bardziej przyjazne dla środowiska rozwiązanie – ekologistyczne opakowanie. W opracowaniu zawarto również informacje na temat działań podjętych przez Unię Europejską oraz inne organizacje, które wspierają zrównoważony rozwój. Podstawę analiz stanowiły wyniki badań ankietowych przeprowadzonych dotyczących świadomości ekologicznej konsumentów. Na ich podstawie zaproponowano środki, które mogłyby zachęcić klientów do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska.</p>2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGWhttps://eiol.sggw.edu.pl/article/view/9998Funkcjonowanie stacji paliw w kontekście zmieniających się trendów na rynku2024-10-01T16:27:31+00:00Aleksandra AnuszkiewiczMilena Domasiewiczm.domasiewicz@puz.suwalki.plW szybko zmieniającej się globalnej gospodarce produkty są ciągle doskonalone ze względu na pojawiające się nowe potrzeby. Rynek paliw, a tym samym funkcjonowanie stacji paliw w ujęciu probabilistycznym ze względu na konieczność ochrony środowiska będzie przechodził wiele zmian w kontekście możliwości pozyskiwania alternatach źródeł energii i ich wykorzystywania. Istotna jest zatem odpowiedź na pytanie, jakie trendy występują na rynku oraz jak wpływają one na funkcjonowanie stacji paliw. W opracowaniu zaprezentowano opinie czołowych ekspertów w zakresie rynku paliwowego, a także pakiet usług stacji benzynowych i portfel sprzedażowy wybranych stacji. Ponadto przedstawiono wyniki badań ankietowych zrealizowanych wśród pracowników stacji by, określić ich opinie dotyczące zmian głównego zakresu działania stacji i tym samym rozpoznać występujące trendy.2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGWhttps://eiol.sggw.edu.pl/article/view/9999Odporność ekonomiczna gospodarstw rolnych: koncepcja i perspektywy badawcze2024-10-01T16:46:44+00:00Ewa Kołoszyczewa.koloszycz@zut.edu.plRolnicy na całym świecie stoją przed szeregiem złożonych i powiązanych ze sobą wyzwań, które zagrażają rentowności i rozwojowi gospodarstw rolnych. Wyzwania te głównie wynikają z niestabilnych cen rynkowych, rosnących kosztów, zmian klimatu i częstych wstrząsów gospodarczych. Celem opracowania było przedstawienie koncepcji odporności ekonomicznej gospodarstw rolnych oraz prezentacja ich potrzeb i wybranych rozwiązań, które mogą wesprzeć rolników w budowaniu odporności ekonomicznej. Podkreślono lukę w badaniach naukowych dotyczącą szczególnej roli i potencjału odporności ekonomicznej na poziomie gospodarstw w zwiększaniu odporności sektora rolno-spożywczego. Rolnicy poszukują przede wszystkim sposobów na osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym a osobistym. Z kolei wśród rozwiązań, które mogą wzmocnić odporność ekonomiczną, eksperci najwyżej ocenili zastosowanie narzędzi Lean Management (szczupłego zarządzania).2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGWhttps://eiol.sggw.edu.pl/article/view/10000Korzyści 15-minutowego miasta – ujęcie logistyczne2024-10-01T16:27:27+00:00Iwona Pomianekiwona_pomianek@sggw.edu.pl,Dążenie człowieka do zwiększenia własnego komfortu podczas podróżowania stało się jedną ze swoistych wytycznych przy projektowaniu sieci transportowych w miastach. Przestrzeń w miastach jest ograniczona i konkurują o nią władze miasta, mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz pozostali użytkownicy. Współczesne koncepcje rozwoju miast zakładają dążenie do rozwoju zrównoważonego, co nie jest łatwe, gdyż wymaga w wielu przypadkach przebudowy istniejącej struktury miejskiej. Celem artykułu jest przedstawienie korzyści koncepcji 15-minutowego miasta w ujęciu logistycznym, tj. w odniesieniu do rozwiązań infrastruktury transportowej. Wśród głównych korzyści – z perspektywy miasta – z wprowadzenia modelu można wyróżnić następujące: sprawiedliwe decyzje planistyczne, zmniejszenie ruchu ulicznego, poprawę jakości powietrza, zwiększenie przestrzeni wolnej od samochodów oraz pobudzenie lokalnej gospodarki. Ważne są również korzyści zauważalne w sposób bezpośredni przez mieszkańców: większa dostępność towarów i usług, zmniejszenie zależności od samochodu, lepsze zdrowie i samopoczucie, silniejsze poczucie przynależności do lokalnej społeczności oraz wzrost wartości nieruchomości. Wprowadzenie w życie modelu 15-minutowego miasta wymaga starannego planowania, inwestycji i czasu, lecz wobec wymienionych korzyści – jest to inwestycja, która będzie przynosić pierwsze efekty niemal natychmiast.2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGWhttps://eiol.sggw.edu.pl/article/view/10001Wydatki na transport w gospodarstwach domowych w województwach w Polsce w latach 2004–20212024-10-01T16:27:25+00:00Monika Utzigmonika_utzig@sggw.edu.plCelem pracy była identyfikacja różnic oraz zmian w wydatkach na transport w gospodarstwach domowych według województw w Polsce w latach 2004–2021. Z wykorzystaniem dwóch zmiennych – wartości i udziału wydatków na transport w gospodarstwach domowych –wyodrębniono województwa o najwyższych i najniższych wartościach wskaźników, ale także policzono współczynnik zmienności pomiędzy województwami. Wyniki pokazują, że największy wzrost wartości wydatków gospodarstw domowych na transport był obserwowany w województwie dolnośląskim a najniższy w lubuskim. Wartość wydatków na transport spadła znacząco w pandemicznym 2020 roku, ale udział nie spadł poniżej poziomu obserwowanego w ubiegłych latach, prawdopodobnie z powodu spadku całkowitych wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych. Różnice pomiędzy województwami w wartości wydatków gospodarstw domowych na transport nie zmniejszyły się w badanym okresie, o czym świadczy nie zmniejszający się współczynnik zmienności pomiędzy 2004 a 2021 rokiem. Grupowanie województw ze względu na wartość wydatków na transport pokazało, że w części województw sytuacja pod tym względem była stabilna, wydatki na transport zwiększyły się w województwach dolnośląskim i lubelskim, a spadły w małopolskim i podkarpackim.2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGWhttps://eiol.sggw.edu.pl/article/view/10002Ubezpieczenie jako narzędzie ograniczające ryzyko w działalności rolniczej2024-10-01T16:27:23+00:00Justyna Witkowskajustyna.witkowska@uwm.edu.plCelem artykułu była identyfikacja ryzyk zagrażających prowadzeniu gospodarstw rolnych i określenie rodzajów ubezpieczeń, które służą ich minimalizowaniu. W publikacji przeanalizowano sytuację na rynku ubezpieczeń rolnych w Polsce w latach 2010–2021 uwzględniając liczbę polis ubezpieczeń obowiązkowych i dobrowolnych rolnych, przypis składki, liczbę i kwotę wypłaconych odszkodowań i świadczeń, potencjał rolniczy Polski (liczbę gospodarstw rolnych oraz powierzchnię użytków rolnych). Dodatkowo przeprowadzono badania ankietowe wśród rolników prowadzących gospodarstwa rolne na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz województwa mazowieckiego. Badani rolnicy najczęściej korzystają z obowiązkowego ubezpieczenia budynków rolnych oraz dobrowolnego kompleksowego ubezpieczenia mienia w gospodarstwie rolnym. Według ankietowanych ryzykami zagrażającymi prowadzeniu ich działalności są: przymrozki wiosenne i ujemne skutki przezimowania, a najczęściej występującymi: susza i grad.2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGWhttps://eiol.sggw.edu.pl/article/view/10003Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w branży motoryzacyjnej: perspektywa zrównoważonego rozwoju2024-10-01T16:27:20+00:00Dominika KurcmanBarbara Wyrzykowskabarbara_wyrzykowska@sggw.edu.plCelem opracowania było zidentyfikowanie korzyści środowiskowych i społecznych wynikających z podejmowania działań przez organizacje branżowe na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w branży motoryzacyjnej na terenie UE. Na podstawie danych statystycznych dokonano charakterystyki produkcji i sprzedaży pojazdów motoryzacyjnych na przełomie 2019–2022 roku. Ponadto zaprezentowano aktualnie panujące trendy i wyzwania w branży motoryzacyjnej. Poddano analizie rolę organizacji branżowych i zakres ich działania w odniesieniu do koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w branży motoryzacyjnej. Skupia się ona głównie na ograniczaniu wpływu działalności przedsiębiorstw na środowisko naturalne, co nawiązuje do idei ekologicznej społecznej odpowiedzialności biznesu (Ecological Corporate Social Responsibility – ECSR). Producenci samochodów i części motoryzacyjnych podejmują działania w kierunku realizacji koncepcji klimatycznej ustanowionej przez Komisję Europejską, której podstawowym celem jest zeroemisyjna i bezpieczna mobilność do 2035 roku. To wiąże się przede wszystkim ze zwiększeniem udziału samochodów elektrycznych oraz rozwojem alternatywnych technologii napędowych.2023-12-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 SGGW